Klaarwerk: de keuzetrolley van Angela
‘Juf wat mag ik doen als ik klaar ben?’, een vraag die vast veel van jullie zullen herkennen. In het verleden werkte ik met een weektaak, hierop stonden dan klaar-opdrachten. Sinds dit schooljaar werk ik met een agenda en hier staan geen klaarwerk op vermeld. Ik heb de trolley geïntroduceerd in mijn groep, één voor alles wat met taal te maken heeft en één voor rekenen. Maar wat zit er nu allemaal in mijn trolley en hoe zet ik het in?
Ik heb momenteel een vrij kleine groep, maar mijn trolley is goed gevuld. Er zitten spellen in die zelfstandig of samen gespeeld kunnen worden, maar ook materialen die ik gebruik met het automatiseren, met instructie of kinderen zelf met de verwerking kunnen gebruiken. In een volgende blog zal ik verder ingaan op een aantal onderdelen die er in mijn trolley zitten. Hier onder zal ik ze in het kort benoemen.
Zelfstandig uit te voeren
Doordat ik een groep heb met veel verschillende niveaus, zorg ik altijd dat er spellen zijn die de leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren op meerdere niveaus. Een aantal spellen zijn daar goed voor in de zetten. Onderstaande spellen zitten er onder andere in mijn trolley:
Deze spellen kunnen zelfstandig uitgevoerd worden, maar leerlingen kunnen ook gezamenlijk komen tot een oplossing. Ze zoeken altijd een uitdaging en ik heb meerdere keren gezien, dat leerlingen uit mijn groep met verschillende niveaus elkaar helpen en zo van elkaar leren.
Kaart- en dobbelspellen
Er zijn enorm veel kaart- en dobbelspellen die je ook in kunt zetten als klaar-opdracht, als automatisering of gewoon om even te ontspannen. In een volgende blog zal ik een aantal gaan uitlichten. In mijn trolley zitten onder andere de volgende spellen.
Zelfgemaakte spellen
Als lerares maak ik zelf enorm veel gebruik van Pinterest om telkens op zoek te gaan naar nieuwe inspiratie voor spellen of activiteiten. In mijn trolley zitten meerdere spellen die zelf gemaakt zijn. Ik doe al een tijdje mee aan de DIY onderwijsswap. Je maakt dan een moodboard en vult een vragenlijst in. Uiteindelijk krijg je een maatje toegewezen, een soort lootjes trekken. Spellen die ik voor anderen maak, maak ik vaak ook voor mezelf en ik krijg soms spellen die ook in mijn rekentrolley passen. Zo heb ik een dominospel gemaakt waarop de procenten, breuken, verhoudingen en kommagetallen staan. Leerlingen trekken een steentje en leggen deze neer. Bijvoorbeeld ½, dan noemt de leerling het kommagetal, het percentage en de verhouding. Op de controlekaart kunnen ze controleren of het goed is.
Dobbelstenen
Een kleine greep van wat er in mijn trolley zit, zie je op de foto. In mijn eigen kast heb ik nog een uitgebreider assortiment. Dobbelstenen zet ik veel in tijdens mijn lessen. Voornamelijk met meerdere automatiseringsoefeningen die ik aanpas aan het doel van mijn les. Ook heb ik meerdere kopieerbladen die leerlingen met de dobbelstenen kunnen gebruiken. Het spel ‘Tenzi’ is ook een leuke ontspanner die ook wel op de lachspieren werkt. Dit spel is te vinden op de facebookpagina van Bovenbouwwereld onder bestanden.
Overige materialen
In mijn trolley zitten nog veel meer materialen die ik gebruik met activiteiten. Zo zitten er meerder zandlopers in, breukenschrijven die ik soms gebruik met automatiseren of met het visualiseren van de les en een klokje voor leerlingen om bijvoorbeeld zelf in te zetten.
Voor bewegend leren zet ik ook geregeld rekenmaterialen in. Zo gebruik ik in de klas bijvoorbeeld de kleinere kaarten en voor buiten of in de gymzaal de grote kaarten. Maar de kinderen mogen natuurlijk ook zelf activiteiten met deze kaarten bedenken.
Verrassingen
Verschillende materialen in de trolley worden dagelijks gebruikt door de kinderen. Ik wissel regelmatig van spellen of activiteiten. Nieuwe materialen worden meestal direct opgemerkt en uitgedaagd tot gebruiken.
Natuurlijk zijn er meerdere manier om leerlingen te activeren, uit te dagen en interesses te wekken. De trolley werd door mijn groep met open armen ontvangen. Wellicht dat dit ook voor jou groep gaat werken.
Wat een leuk idee! Ik zou heel graag op de hoogte willen blijven en ben benieuwd hoe je dit inzet.
Groetjes diana
Hoi Diana,
In welk opzicht bedoel je je opmerking?
Groetjes Angela
Is hier een PDF van? Ik wil dit graag voorleggen aan collega’s.
Hoi Chan, van het hele blog bericht bedoel je? Je kunt m zelf kopiëren en opslaan. ??Of de link van het bericht delen met je collega’s.