Robot drama

4 Lessen drama waarbij de robot centraal staat

Esther van Dramacoach maakte een viertal heel gave dramakaarten binnen het thema coderen dat deze week centraal staat op Onderwijswereld-PO. Iedere kaart is tevens voorzien van een muziektip, die passend is bij de opdracht. Je kunt de inhoud van de kaarten hier lezen. Onderaan deze blogpost vind je de download als PDF bestand. Veel plezier gewenst!

Bewegen als een robot

Warming-up: Isolatie
Iedereen staat op een eigen plek. De leerkracht noemt ieder lichaamsdeel van boven naar beneden, dat kan scharnieren of op een andere manier hoekig kan bewegen. De leerlingen bewegen het genoemde lichaamsdeel.

Muziektip: Ear Candi – Legends Da Beatslaya

Verdieping:
Daarna doen ze het nog een keer maar mogen de leerlingen door de zaal bewegen alsof zij robots zijn. (muziektip: Show me – Dogg Master)

Robot op reis

De leerlingen spelen een kort verhaal. In de onderbouw vertelt de leerkracht het verhaal als een geleide fantasie, oudere kinderen kunnen het zelf bedenken en voorbereiden. In het verhaal zijn zij een humanoïde robot. Op een onbewaakt moment ontsnappen zij uit het laboratorium en lopen de wijde wereld in. Bedenk minimaal 3 handelingen in de menselijke wereld die anders zijn dan in een laboratorium. (Voorbeeld: Een autoweg oversteken) Dit verhaal duurt ongeveer een minuut.
Aan het einde van de les laten de leerlingen hun avontuur aan elkaar zien.

Muziektip: Decompression activated – Dogg Master & Busta Brown

Invisible friend

De kinderen stellen zich voor dat zij een robot hebben geprogrammeerd. Eén van de krachten is dat deze robot onzichtbaar is voor anderen. De enige die deze nieuwe robotvriend kunnen zien zijn zij zelf. Ze gaan straks spelen/dansen/bewegen met hun onzichtbare robotvriend. Ter inspiratie is het leuk om de kinderen het filmpje The alchemy of light van Dandy Punk te laten zien.

Zet muziek aan en laat de kinderen spelen met hun onzichtbare vriend. Dit figuur is klein en beweeglijk, springt op hen, over hen, danst onder hen: samen met hen. Laat de muziek inspiratie zijn voor de bewegingen van de onzichtbare vriend en laat de leerlingen daar hun bewegingen op associëren. Dit vergt een flink inbeeldingsvermogen en verbeeldingskracht. Het gaat niet om het resultaat, maar om het onderzoek van de leerlingen.

Muziektip: Derezzed – Daft Punk

Robots aan en uit

De kinderen zijn allemaal geprogrammeerd als robots. Ze staan verdeeld in de ruimte.
Ze kunnen alleen bewegen als de leerkracht hen aan of uit zet. Bij de hele kleintjes kan dit door de muziek aan of uit te zetten, bij groep 3 en 4 kan het door middel van een zogenaamde afstandsbediening of de leerkracht drukt op een knopje op een schouder. Als de robot aanstaat beweegt het door de ruimte maar als het uitstaat staat het meteen op freeze. De robot blijft zo staan tot het weer aan mag. Het is heel moeilijk om stil te staan als er van alles om je heen beweegt, lukt dit?

Muziektip: Supersonic – Jamiroquai

Ben je ook zo dol op drama?! Zie ook Drama op anderhalve meter van Esther.

Laat een reactie achter