Drama voor thuis

vier opdrachten voor alle leeftijden

Door de Corona-crisis is alles anders. Soms is het lastig je onderwijs op de gewende manier vorm te blijven geven. De kennisvakken gaan vaak door, maar de lessen daaromheen lijken wat meer te vervallen. Esther, van Dramacoach en Jij kan het ook, maakte toffe dramakaarten ‘Drama voor thuis’ die je ook via onderwijs op afstand in kunt zetten. Is meteen mooi voor de groepsvorming! Neem zeker ook een kijkje op haar websites: inspiratie te over! Je vind de kaarten als download onderaan dit blogbericht.

Bang, banger, bangst

Momenteel leven we tijdens de Corona-crisis in een gekke tijd. We zullen best wel eens bang zijn.


De kinderen gaan in een bang standbeeld staan. Daarna gaan ze in een nog banger standbeeld staan. Vervolgens maken ze hun lichaamstaal en mimiek nog groter en staan ze op hun bangst.
Wanneer er een online les is kunnen de kinderen dit allemaal tegelijk doen, maar er kan ook gekozen worden voor leerling A die bang laat zien, leerling B laat banger zien en leerling C laat bangst zien.
Bij een huiswerkopdracht kan er gevraagd worden om drie foto’s te maken: bang, banger, bangst.

Deze opdracht is ook een mooie vooroefening voor De Gruffalo of Grappenmakers en kan natuurlijk met alle emoties gedaan worden.

De corona-crisis-thuisopdracht

Stel je voor…je bent thuis vanwege de corona-crisis, maar je bent niet jezelf. Je bent de koningin, een kabouter, een heel oude opa of oma, een topsporter… Hoe ziet dat er dan uit?

Maak je decor: kies de plek in huis die je bij je rol vindt passen en kleed deze aan. Kleed ook jezelf aan als je personage. Neem plaats in je decor en laat iemand anders een foto, of misschien een filmpje (van maximaal 30 seconden) maken waarin je deze situatie laat zien.

Grappenmakers (gr 5-8)

Deze les is voor drama voor thuis variatie gemaakt vanwege de corona crisis.

Nellerike de Voogd heeft een leuk boek geschreven over komieken, het heet Grappenmakers. Op de website van de tiplijst van de Kinderjury zijn de eerste bladzijden te lezen. Daarin staan al allerlei leuke thuistips.

https://kinderboekenweek.nl/wp-content/uploads/2020/02/9789021418001.pdf

Dit is een thuis-school variatie op een opdracht uit het boek:
Laat de kinderen een grappig verhaal bedenken over thuis-school. Bedenk goed wát je daarover wilt zeggen. Bijvoorbeeld: dat je niet kan afkijken bij je klasgenoten, dat je moeder de hele tijd zegt dat je eens uit je pyjama moet of dat je gymmen mist. Bedenk grappige dingen die er zo snel niks mee te maken hebben, want alles kan! Sluit af met je oplossing of boodschap over deze situatie.

In de Corona-crisis is het natuurlijk extra leuk als de kinderen het mogen filmen en mogen delen. In een lessituatie kan het onderwerp aangepast worden en de conference gepresenteerd worden voor de klas.

De Gruffalo

Deze les is in een drama voor thuis variatie gemaakt vanwege de Corona-crisis.

Lees aan de kinderen het verhaal van de Gruffalo voor. Indien het boek niet voor handen is zijn er op YouTube verschillende voorleesfilmpjes te vinden, bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=-86lONn4v00

De kinderen spelen uilen die cirkelen door de lucht, ze zien een lekker hapje. Leg in de thuissituatie hier een voorwerp voor neer. In een lessituatie spelen er ook een aantal leerlingen muizen. Hoewel er allemaal uilen gevaarlijk om hen heen cirkelen zijn zij helemaal niet bang. Muzieksuggestie, The Owl van de Gruffalo: https://www.youtube.com/watch?v=R7PXspu10C8

De kinderen krijgen een reep crêpe-papier of lint. Dit zijn de slangen. De kinderen laten de repen om zich heen kronkelen alsof het slangen zijn. Muzieksuggestie, The Snake van Gruffalo: https://www.youtube.com/watch?v=AgDOHYmvqqI

Laat een reactie achter