Drama op anderhalve meter

drama spellen op anderhalve meter afstand

De kinderen mogen weer naar school, maar moeten wel anderhalve meter afstand tot de leerkracht houden. Ook buiten geldt die anderhalve meter afstand nog. Esther bedacht een 4-tal toffe drama-opdrachten waarbij die afstand centraal staat: drama op anderhalve meter. Leuk weetje: Esther geeft ook trainingen, masterclasses en lezingen voor leerkrachten. Voor meer info neem je een kijkje op https://jijkanhetook.nl/. Hier vind je ook haar boek, Jij kan het ook, met ruim 200 toffe drama opdrachten!
Hieronder de 4 opdrachten op anderhalve meter. Je vindt ze ook als download onderaan de pagina.

Verhuizen – alle groepen

Zet een tafel klaar. Samen met een leerling pak je de tafel op en verplaats je deze. Daarna doen jullie dit nogmaals, maar met een zogenaamde tafel. Laat de kinderen die kijken na afloop aanwijzingen geven, zag het er uit alsof er nog steeds een echte tafel verplaatst werd? Deden jullie met jullie lichaam en gezichtsuitdrukking precies hetzelfde?


Laat nu kinderen in duo’s zogenaamd grote spullen verhuizen. Een tafel, een piano, een gordijnrail… Bij de jongere kinderen is het goed om het concreet te houden en dicht bij de belevingswereld: een enorme knuffelbeer bijvoorbeeld. Oudere kinderen kunnen ook gekkere dingen verhuizen: een muur of een vrachtwagen.

De oudste leerlingen kunnen een scène bedenken als verhuizers, let steeds op de 1,5 meter afstand.

Houd afstand – alle groepen

De kinderen staan op de speelvloer dusdanig verdeeld dat er 1,5 meter tussen hen in mogelijk is. Vervolgens gaan de kinderen op een afgesproken teken lopen door de ruimte. De kinderen moeten daarbij steeds 1,5 meter afstand houden van iedereen. Wanneer dit geoefend is wordt er een reden gegeven aan de afstand. Voorbeeld: Je bent bang voor iedereen, je vindt iedereen stinken, als je te dichtbij komt blijf je voor altijd vastplakken…

De toeschouwers bekijken wat een motief toevoegt aan het spel. Ziet het er interessanter uit? Vraag ook aan de spelende kinderen? Maakt het houden van afstand makkelijker is als je een reden daarvoor hebt?

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen (en de speelruimte) bepaal je het aantal kinderen dat tegelijk deze opdracht kan doen.

De spiegel – groep 1/4

De kinderen staan in tweetallen tegenover elkaar met 1,5 meter ertussen.. De één doet is de leider en zet bewegingen in, de ander is het spiegelbeeld en doet dit zo precies mogelijk na.
Als de kinderen dit principe snappen kun je een aantal variaties aanbrengen:
– De spiegel speelt een domme spiegel. Hij snapt niks en doet alles verkeerd:  Gaat het kind naar links, gaat hij naar rechts, doet het kind een arm omhoog dan doet de spiegel het naar beneden;
– Het verveelde spiegelbeeld: doet alles ongeïnteresseerd;
– De overdreven spiegel: Maakt alles veel groter dan in het echt gedaan wordt.

Bij de oudere leerlingen kan er als extra een situatie gegeven worden. Bijvoorbeeld: je maakt je klaar voor een feestje, je staat in de badkamer en gaat zo naar bed, je past voor het eerst je nieuwe kleding…

Emotioneel viervlak – groep 5/8

Verdeel het speelvlak in vier vlakken. Een prettige manier is door dit te doen door met schilder tape een groot kruis aan te plakken. Daardoor zijn er vier vlakken ontstaan.

Ieder vlak heeft een emotie. Wanneer een speler in dat vlak staat, moet hij die emotie spelen. De scene wordt gespeeld door twee kinderen, ze staan nooit tegelijkertijd in één vlak. De situatie die gespeeld moet worden wordt bij de start gegeven: bijvoorbeeld wie: een bakker en een klant, waar: n de bakkerij, wat: de bestelde verjaardagstaart is niet aanwezig. De kinderen bedenken in welk vlak (dus met welke emotie) zij de scène starten.  Als de docent klapt moeten de spelers van vlak wisselen en dus van emotie wissel, terwijl hun scène verder gaat.

Je vindt de downloads voor Drama op anderhalve meter via onderstaande link.

PIN voor later

Laat een reactie achter