Drama in de gymzaal
4 manieren voor drama in de gymzaal
Esther is een ster in allerlei manieren bedenken om drama een plek binnen de klas en school te geven. In deze download heeft ze 4 manieren verzameld om drama een plek te geven in de gymzaal. Doe je warming-up eens op een andere manier: maak er een drama van!
Je vindt de beschrijving van de activiteiten inclusief eventuele links in deze blogpost, en tevens in de download onderaan de pagina.
GOAL! – vergrootrondje – alle groepen
De docent leidt de situatie in: een spannende voetbalwedstrijd, de spits gaat richting doel met de bal, langs de verdediging, rent alleen door, keeper komt uit het doel, de spits schiet, goal!
De toeschouwers worden raken tijdens zo’n situatie steeds uitgelatener. De docent maakt de eerste beweging met de tekst “die gaat scoren”. De leerling ernaast vergroot dit, de leerling ernaast maakt het nog groter en de laatste als het niet meer groter kan roept: “GOAL!”
Doel: speldurf, beleving
Warming-up: Bal gooien – alle groepen
De leerlingen staan in een kring. De docent introduceert een denkbeeldige bal. Deze bal wordt overgegooid. Het is belangrijk dat er zo realistisch mogelijk gegooid en gevangen wordt. De bal kan wisselen in grootte en gewicht.
Doel: Samenwerking, kijkhouding
-
Product in de uitverkoopDenksleutels GroeipakketOorspronkelijke prijs was: €34,95.€29,95Huidige prijs is: €29,95. incl. BTW
-
Keersommen automatiseren spellenpakket€6,95 incl. BTW
-
Online professionalisering bij Close Reading€24,90 incl. BTW
Touw trekken – warming-up – bovenbouw
De groep wordt verdeeld in twee groepen. Ze staan tegenover elkaar terwijl ze een denkbeeldig touw vast hebben. Wanneer de docent het aangeeft start de touwtrekwedstrijd. Het is belangrijk dat het touw de zelfde afmeting blijft houden: het kan niet groter of kleiner worden. De docent kan coachen op welke partij wint, een groep die wat meer aankan bepaalt zelf wie er wint en wie er verliest.
Doel: Samenwerking
De dramatische hardloopwedstrijd – midden- en bovenbouw
Een aantal leerlingen gaat staan aan de zijkant van de spelvloer. Wanneer de docent de muziek start begint de scène. De leerlingen spelen een hardloopwedstrijd in slow motion. De wedstrijd eindigt dramatisch: niemand zal de eindstreep halen.
Doel: Presentatievaardigheden, Beleving
Muziektip: Vangelis – Chariots of fire