denksleutels

Door Chantal: In totaal zijn er 20 denksleutels die jou en je leerlingen veel lesplezier kunnen bieden. In de vorige drie delen heb ik er al 12 uitgelicht, maar ook vandaag weer vier nieuwe denksleutels die in de spotlight mogen staan. Deze keer de denksleutels die mij vaak het meeste energie kosten om te bedenken. De lachwekkend-sleutel, overeenkomst-sleutel, muur-sleutel en VET-sleutel.

Denksleutels: de Lachwekkend-sleutel

Deze denksleutel draait om het doen van een lachwekkende stelling. Een stelling waarvan we weten dat het nergens op slaat en/of echt niet kan. Deze sleutel vraagt van de leerlingen om argumenten te bedenken voor het aannemelijk maken van de stelling. Voorbeeld: De zon komt iedere dag op in het oosten. Er is leven op de maan. Ieder huis in Nederland moet vanaf volgend jaar een plat dak hebben. Deze denksleutel heeft mij wel wat energie gekost om onder de knie te krijgen. Ik was ondertussen ook te veel gewend om binnen de lijnen te denken, terwijl dit juist een denksleutel is waarbij je ook stellingen bedenkt die binnen de lijnen zijn. Iets waarvan we allemaal zeggen/weten dat het zo is, zou toch makkelijk moeten zijn om te bedenken. Hoe vaker ik met deze sleutel ging werken hoe makkelijker het werd om ook deze denksleutel in te gaan zetten in de klas. Leuk om te doen als inleiding of afsluiting van een les, maar ook als kringactiviteit.


denksleutels

Overeenkomst-sleutel

Als we van twee totaal verschillende voorwerpen vragen aan de kinderen om hier juist de overeenkomsten tussen te vinden, dan maken we gebruik van de overeenkomst-sleutel. Nu merkte ik vooral in de bovenbouw, dat wanneer de thema’s abstracter werden het voor mij moeilijker werd om hier concrete voorwerpen bij de bedenken. Het leukst is natuurlijk als je ook deze voorwerpen in de klas kunt laten zien en kunt onderzoeken samen. Vooral voorwerpen van vroeger of voorwerpen die we niet allemaal in huis hebben. Hoe interessant is het om een bakelieten telefoon te vergelijk met een koffiezetapparaat of een wastobbe met een theedoos als die materialen ook daadwerkelijk in de klas aanwezig zijn om. Zodat je kunt voelen, uitproberen, ruiken, etc en zo alle zintuigen kunt gebruiken bij het ontdekken van de voorwerpen. Nu maak ik het mezelf misschien ook wel moeilijk, maar als ik het onderwerp vulkanen aanbied in de klas, dan wil ik ook met mijn denksleutels daarbij aansluiten. En welke voorwerpen zou ik dan met elkaar kunnen vergelijken? Voor mij is deze denksleutel dan ook nog steeds een uitdaging en heb ik bij het ene thema meer inspiratie dan bij het andere thema.

Denksleutels: de Muur-sleutel

De muur-sleutel werkt ongeveer hetzelfde als de lachwekkend-sleutel, alleen nu gaan we uit van een stelling / opmerking die staat als een huis. Een stelling die normaal niet ter discussie zou staan. Van de leerlingen wordt nu echter verwacht dat ze de stelling gaan ontkrachten.
Voorbeelden:
Iedere dag komt de zon op. Ieder jaar hebben we de seizoenen lente, zomer, herfst en winter. In de ruimte is er geen zwaartekracht.
Het bedenken van deze stellingen is vaak niet zo moeilijk, omdat we vaak met elkaar al veel van dit soort waarheden hebben vastgesteld. Zelf vind ik het echter wel fijn om van te voren na te denken om mogelijke antwoorden van de leerlingen om hierdoor ook te weten of ik deze stelling wel of niet aan ga bieden aan de leerlingen. Niets is zo vervelend als een stelling die geen reacties van de leerlingen uitlokt. Ook hier loop ik vaak tegen mijn eigen kaders aan en is het lastig om creatieve antwoorden te bedenken. Vaak sta ik dan ook wel versteld van de antwoorden die de kinderen bedenken. Hoe komen ze er af en toe toch bij?

VET-sleutel

Hoe VET is het om een bestaand voorwerp te veranderen door te Vervormen, Eraf te halen en/of Toe te voegen. Je krijgt de meest unieke nieuwe voorwerpen. Leuk om te tekenen en door middel van woorden aan te laten geven wat het is, wat het kan, waar het van gemaakt is, etc of om aan elkaar te laten verwoorden / presenteren. Hier besteed ik vaak een gehele les aan. Deze sleutel is makkelijk te koppelen aan een thema. Ook thema’s die verder van hun eigen leefwereld afstaan. Hoe kun je gebouwen aardbevingsbestendig maken of auto’s veranderen zodat het ook kan ‘rijden’ op de maan?

meerbegaafd, hoogbegaafd, denksleutels, onderbouw, middenbouw, bovenbouw, creatief denken

denksleutels
PIN dit bericht voor later

Laat een reactie achter