“Mag ik even voorstellen: Dalton coördinator”

Door Stephanie: Ik weet nog dat ik naar mijn eerste Dalton-congres van regio Zuid-Holland/Zeeland ging. Ik was net officieel benoemd als senior leerkracht met de taak van daltoncoördinator. En daar werd ik door mijn directeur voorgesteld aan een oude bekende: ‘Mag ik even voorstellen, dit is Stephanie Timmermans, mijn Dalton coördinator.’

Wat een goed en gaaf gevoel was dat…

Goed gevoel!

Een gevoel dat als vuurtje altijd al brandde binnen in mij. Voor het mooie onderwijs. En nu brandt daar nog een vuurtje bij, ik mag mijn ervaringen als daltoncoördinator en leerkracht groep 8 op een daltonschool delen met een grote groep mensen. Allemaal mensen met eenzelfde vuurtje dat brandt in hun binnenste, het vuurtje voor het onderwijs. Voor de kinderen, voor de kracht, voor de leerKRACHT. En voor iedereen die geïnteresseerd is in het daltononderwijs en mijn ervaringen.

Mijn Dalton vuurtje

Vuurtje voor het Dalton onderwijs

Vier jaar geleden afgestudeerd aan de pabo en rechtstreeks begonnen op een daltonschool. Wel had ik ervaring met daltononderwijs aangezien ik zelf op een middelbare daltonschool had gezeten. Weliswaar begreep ik toen niet goed wat daltononderwijs inhield en waarom mijn school ‘anders’ was dan anderen. Nu ik zelf werkzaam ben op een daltonschool is dit een van mijn uitgangspunten, waarom kiezen ouders bewust voor daltononderwijs, óns daltononderwijs? Maar weten de kinderen ook wat onze school bijzonder maakt? Mijn vuurtje voor daltononderwijs.

Terug naar eigen onderwijs

In mijn eerste jaar voor de klas heb ik mezelf veelal afgevraagd waarom ons onderwijs bijzonder is. Zo bijzonder dat ouders voor daltononderwijs kiezen. Ik probeerde dit te linken aan mijn ervaringen op de middelbare school. Waarom vond ik mijn onderwijs toen niet ‘anders’ of ‘bijzonder’? Waarom wist ik niet dat er op andere scholen misschien anders aan toe ging? Deze vragen leiden naar de belangrijkste vraag binnen mijn coachingsgesprekken met collega’s of kinderen: waarom? Waarom doe je wat je doet? Waarom wil je dit invoeren in ons onderwijs? Als een leerling aan je vraagt waarom je iets doet, kun je dit dan uitleggen? Blijf je het antwoord verschuldigd? En als je het antwoord verschuldigd moet blijven, waarom doe je het dan nog?

Geen duidelijke waarom

Ik denk nu dat ik geen duidelijke waarom heb gehad op mijn middelbare school. Iets wat ik de kinderen van mijn klas, van mijn school en uiteraard ouders nu wel wil laten ervaren. Ook vanuit de opleiding tot Daltonleerkracht en Daltoncoördinator heb ik geleerd om mezelf, kinderen, leerkrachten en andere betrokken steeds deze vraag te laten stellen. Vanuit de theorie ‘the golden circle’ van Sinek (2009) wordt ook steeds gesproken over  ‘Why’. In een volgend blog zal ik aan de hand van concrete situaties uitleggen hoe wij werken met the golden circle.

En dan dus Dalton coördinator

Dalton ben je

In mijn blog wil ik jullie vooral gaan laten ervaren hoe je Dalton bent, waarom ik het een succes vind. Ik neem je mee in mijn ervaringen, hobbels en successen omtrent ons daltononderwijs en mijn eigen ontwikkelingen. Mijn afrondende opleiding tot Dalton coördinator. Daarnaast coach ik onze leerkrachten op het gebied van Dalton. Ook zal ik jullie een kijkje geven in de klassen en onze wijze van toepassen van Dalton. Wij vinden als team: Dalton doe je niet Dalton dat ben je.

Nog even geduld

Nog eventjes geduld dus

Op het moment van schrijven heb ik nog twee weken vakantie en sta ik te popelen om aan de slag te gaan. Ik wil de klas schoonmaken, groepsplannen schrijven, dalton zijn, voorbereiden, klaarleggen, borgen, uitvoeren. Maar ik moet nog even geduld hebben dus. Ook heb ik enorm veel zin in het bloggen, het delen van mijn ervaringen, enthousiasmeren en informeren van alle geïnteresseerden.
Voor nu ga ik broeden op mijn idee voor de klas, voor Dalton, voor groep 8 en voor mijn blog.

 

 

Boeken algemeen

1 reactie

  1. Glenda Noordijkdaltonadvies op 25 september 2019 om 08:35

    Hallo Stephanie

    Wat heerlijk dat je zo enthousiast bent.
    Ik weet uit ervaring dat als Dalton je eenmaal heeft, het je nooit meer loslaat.
    Leuk om hier een keer met elkaar over te praten.

    Groet Glenda
    Noordijkdaltonadvies

Laat een reactie achter