Thuis in beweging

thuis leren en thuis (rondom huis) in beweging!

Door Sylvia: Het onderwijs is in een paar weken compleet veranderd. De situatie is nieuw, anders, uitdagend en verre van optimaal. Gelukkig zijn er veel initiatieven die het thuiswerken iets makkelijker maken. Methodes gooien hun software open voor thuis gebruik, leerlingen kunnen gratis inloggen op verschillende verwerkingssites en door ICT-ers wordt meegedacht: hoe kunnen we deze periode van thuis onderwijs zo goed mogelijk overbruggen? En ook: hoe kunnen we thuis en op school (weer) in beweging komen?!

ICT in het onderwijs

thuis in beweging

Gelukkig maar, dat er zoveel hulp is. Het is namelijk nogal een zoektocht! Helemaal voor scholen die nog niet zo ICT gericht waren natuurlijk. Wat dat betreft zijn ICT-ers misschien ook wel blij: onder het belang van goede software kun je nu niet meer heen, leerkrachten worden steeds vaardiger en kinderen leren ook steeds beter om te gaan met programma’s van Microsoft, Google e.d. Als je ziet wat er in die paar weken voor elkaar is gebokst binnen het onderwijs op ICT gebied, dan vind ik dat zo bewonderenswaardig! Kinderen zonder mogelijkheden hebben binnen mum van tijd apparaten/internetverbindingen aangeboden gekregen en hoewel niet iedereen optimaal kan werken thuis, is het merendeel van Nederland toch bezig. Onderwijs op afstand: het is verre van ideaal, maar wat ben ik trots op mijn vak als ik zie dat we het toch maar doen!

Wervormen voor iedere groep en ieder vak!
Het meisje dat nooit fouten maakte
Wanneer fouten maken leren in de weg staat…

Bewegend leren?

Een nadeel is er natuurlijk wel. Kinderen werken wel heel veel achter de computer. Veel keuzes lijken er niet te zijn, maar toch merk ik dat ik daar wat moeite mee heb. Ik ben zelf ICT-er bij mij op school, maar ik ben niet zo’n goede. Ik hou namelijk niet zo van digitale verwerkingen. Tuurlijk zie ik de meerwaarde wel van ICT, maar ik hou van bewegen. En vaak (hoeft niet hoor, maar dan moet je flink investeren) zijn de mogelijkheden achter een computer toch wat zittend.

Andere verwerking

Uiteraard geef ook ik mijn instructies nu online. Toch probeer ik de kinderen in beweging te zetten. Dat doe ik door de verwerking zoveel mogelijk zonder computer te laten plaatsvinden. In de instructies die ik geef, laat ik de kinderen daarnaast ook thuis in beweging komen. Niet alle activiteiten zijn geschikt, maar tafeljoggen kan bijvoorbeeld nog steeds!

En naast de instructies

Het werken met digitale middelen probeer ik zo kort mogelijk te houden per dag, verder laat ik de kinderen andere opdrachten doen. In plaats van taal via Gynzy, laat ik de kinderen een verslag schrijven van een gerecht wat ze hebben gekookt. Het schrijven gaat dan wel online, alle andere handelingen niet. Of ik laat ze een rondje door de buurt lopen, om op zoek te gaan naar cijfers die ze tegenkomen (of woorden) en hier sommen of verslagen van maken. Daarnaast hebben de kinderen aardig wat schriften meegekregen, zodat ze ook gewoon werk op papier kunnen maken. Als begrijpend lezen opdracht stuur ik nu vaak een speluitleg op, zodat kinderen op die manier met het begrijpen van een tekst aan de slag gaan. Deze spellen variëren van een spel als stoepranden, tot een kaartspel wat met ouders gespeeld kan worden.

Voor jullie heb ik een aantal ideeën uitgewerkt. Hopelijk kun je er wat inspiratie uithalen. Natuurlijk wil ik zeggen: veel plezier ermee, maar ik wil jullie voornamelijk heel veel gezondheid toewensen!

Bewegen tijdens online instructies

thuis in beweging
  • Bezig met spelling? Laat kinderen voorwerpen zoeken die bij de spellingcategorie passen (bijvoorbeeld een lepel, wanneer je het over de lange klank regel hebt).
  • Bovenstaand idee is ook leuk om Engels te oefenen: noem een woord en laat de kinderen de vertaling zoeken. Toilet paper bijvoorbeeld!
  • Via schermdelen kun je natuurlijk ook een ander onderwerp joggen dan alleen de tafels. Maak zelf een PowerPoint over een onderwerp en terwijl de kinderen hardop meedoen, flitsen de sommen of woorden voorbij.
  • Maak een beweging als: wanneer je kinderen meerkeuze opdrachten geeft, kun je ze bewegingen laten maken bij bepaalde antwoorden (springen bij a, klappen bij b, knie heffen bij c).
  • Speciaal voor de bovenbouw bij het oefenen van graden: spring het aantal graden wat de leerkracht zegt. 360 graden is een uitdaging, maar dat kunnen de kinderen vast! (En lukt 720 dan ook?)
  • Gewoon even lekker springen (alleen bij kleine sommen!): spring het antwoord. Lastig te controleren, maar wel goed voor de hartslag.

Bewegen buiten de instructies om

  • Loop een rondje door de buurt en ga op zoek naar 5 verschillende bloemen. Als je thuis bent probeer je erachter te komen wat voor bloemen dit waren en teken je ze na.
  • Loop een rondje door de buurt en ga op zoek naar verschillende getallen. Kan jij alle getallen van 1 tot en met 20 vinden? Kun jij verschillende breuken ontdekken op straat? Of lukt het jou om een som te maken met de getallen die je tegenkomt, waarop het antwoord … is?
  • Loop een rondje door de buurt en ga op zoek naar 10 verschillende woorden. Met deze woorden schrijf je een verhaal.
  • Zorg deze week een keer voor het avondeten. Zoek van tevoren (in folders bijvoorbeeld) op hoeveel je gerecht ongeveer gaat kosten en maak het (met hulp van je ouders) klaar.
  • Speel een spel Twister met cijfers of letters. Wil je weten hoe dat moet? Op www.debeweegkalender.nl staat een uitleg.
  • Schrijf buiten met stoepkrijt een getallenlijn en oefen getallen. Je kan ook antwoorden van sommen springen natuurlijk op de lijn (als je getallen van 0 t/m 9 opschrijft kun je alle getallen springen die je wil). Nog een leuke variant: maak een hinkelbaan met opdrachten.
  • Geef kinderen de beschrijving van een wat minder bekend buitenspel, zodat ze met begrijpend lezen aan de slag gaan. De opdracht is natuurlijk om het spel ook te spelen. Denk hierbij aan stoepranden, kingen, 10 tellen in de rimboe, levend kwartet of kaatseballen. Op internet zijn veel spellen te vinden, wanneer je zoekt op ‘scouting spellen’.

Al met al voldoende ideeën om zowel op school, als tijdens de overgangsperiode en thuis in beweging te komen!

Laat een reactie achter