Starten met bewegend leren in een nieuwe groep

Starten met bewegend leren

Veel leerkrachten kennen ongetwijfeld het gevoel na de zomervakantie, waarin je je zachtjes afvraagt: “kan ik het nog wel?”. De eerste weken van een nieuw schooljaar zijn pittig en dan is bewegend leren misschien best spannend om meteen in je groep te doen. Daarom deze blog, met een paar tips hoe je goed van start kunt met het bewegend leren in een nieuwe groep.

Leer je groep kennen

Starten met bewegend leren

Het is een beetje een open deur, maar wel heel belangrijk. Bewegend leren kan ook voor kinderen spannend zijn, helemaal als ze motorisch niet altijd op niveau mee kunnen doen met hun klasgenoten. Zorg dus dat je hiervan op de hoogte bent. Vraag aan de vorige leerkracht of aan de vakleerkracht gym of er zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Vaak hebben we onszelf wel verdiept in de cognitieve verschillen (of weten we al een en ander over de aanpak op sociaal emotioneel gebied), maar vergeten we het motorische stukje. Heb jij bijvoorbeeld kinderen in de klas die bang zijn voor ballen? Zorg dan voor een ballon waarmee je de eerste overgooi activiteit doet. Of weet jij dat er een aantal zijn die niet zo snel rennen als de rest van de groep? Sla de estafette dan nog even over en bewaar die voor later in het jaar. Kinderen met een verminderd evenwicht? Dan zorg je dat ze niet alleen over de smalle lijn hoeven te lopen in de hinkelbaan, maar maak je ook een bredere variant.

Begin klein

In de eerste weken in een nieuwe groep ben je waarschijnlijk vooral bezig met het leggen van de basis van de rest van het jaar. Dat houdt in dat je bij veel momenten even stil staan om uit te leggen hoe jij de gang van zaken graag ziet. Wat doen kinderen bijvoorbeeld als ze naar de wc moeten, of als ze een potlood kwijt zijn? Hoe pakken jullie de boeken, ruimen we schriften op en ruilen we een boek? Al deze afspraken worden gaandeweg met elkaar gemaakt. Dit gaat in kleine stapjes. Dit geldt ook voor activiteiten waarbij kinderen van hun stoel afkomen. Kies een activiteit die makkelijk is in werkvorm en sta vooral stil bij de afspraken die je maakt met je groep. Activiteiten die hier geschikt voor zijn, zijn het joggen op de plaats (kijk eens op www.tafeljog.nl) of overgooien met een bal. Die laatste activiteit zou ik eerst klassikaal een keer doen en als de bedoeling duidelijk is, in kleine groepjes.

Maak duidelijke afspraken

Eigenlijk staat dat ook al beschreven in het stukje hierboven, maar hij is belangrijk dus ik noem hem 2 keer. Het maken van duidelijke afspraken is niet alleen voor de kinderen prettig, maar ook voor jou. Het kan helpen om van tevoren even te bedenken wat die afspraken voor jou zijn (wat doen kinderen als ze van hun plek komen, wat doen ze als een activiteit is afgelopen (hoe weten ze dat een activiteit is afgelopen), waar liggen de materialen) en deze uit te schrijven (inclusief antwoorden) op het bord. Bespreek deze zaken met de kinderen, zodat het ook voor hen duidelijk is.

Plan vooruit

Starten met bewegend leren

Dit geldt natuurlijk voor het hele schooljaar, maar vooral in de eerste weken van het jaar kan het je ontzettend helpen. Er komt in die eerste periode veel op je af en dan is het fijn als je rust hebt in je planning. Ze zeggen niet voor niets: een goede voorbereiding is het halve werk. Wat kan helpen, is in je dagrooster al een kleine notitie te maken van welke activiteit je wil doen bij je les. Dan hoef je daar niet meer over na te denken op het moment zelf en dat geeft heel veel rust.

Een heel fijn(e start van het) schooljaar toegewenst!

Geschreven door: Sylvia

Starten met bewegend leren
Pin dit bericht voor later

Laat een reactie achter