Lezen over bewegend leren

Nederlandse kinderen bewegen te weinig. Kinderen leren meer wanneer ze de aangeboden lesstof ook fysiek kunnen verwerken. Bewegend leren is moeilijk… Zomaar wat uitspraken die een link hebben met bewegend leren. In deze blogpost bespreken we kort maar krachtig verschillende boeken die betrekking hebben op bewegend leren: Lezen over bewegend leren dus! Heb je een mooie aanvulling op deze lijst? Laat een reactie achter, en dan nemen we de titel op in dit overzicht.

Leren in beweging

De boeken van Leren in beweging waren voor mij de trigger om deze lijst van lezen over bewegend leren op te gaan stellen. Beide boeken zijn geschreven door dezelfde auteurs. De auteurs beginnen met een kort theoretisch kader. Daarna worden er door hen HEEL veel voorbeelden te geven van bewegend leren. De schrijvers verdelen de voorbeelden over de verschillende vakgebieden. Wat mooi is, is dat dat kort en krachtig gebeurt. Bij iedere activiteit geven de auteurs een overzicht van de verschillende doelen waaraan gewerkt wordt met deze activiteit. De Belgische einddoelen, zijn hier leidend in. Deze einddoelen zijn te vergelijken met de doelen zoals wij die kennen van TuLe/SLO. Zelfs wanneer je geen aanleg denkt te hebben voor bewegend leren, nemen deze twee boeken je letterlijk aan de hand mee. Zo ervaar je dat bewegend leren echt makkelijk toe te passen is in je dagelijkse onderwijs.


Leren in Beweging is gericht op kinderen op de basisschool, vanaf groep 3. Het boek geeft een overzicht van ruim 80 ideeën om bewegend leren toe te voegen aan al je lessen. Omdat het boek van Belgische oorsprong is, is ook het vak Frans hierin meegenomen: geen probleem! De vormen die besproken worden, zijn gemakkelijk in te zetten binnen een ander vakgebied. Dit geldt overigens voor alle spelvormen. Easy does it!

Bewegingsactiviteiten speciaal voor de groepen 1 en 2. Net als de versie voor de hogere groepen is dit boek verdeeld in verschillende vakgebieden. De doelen waaraan gewerkt wordt, worden in deze titel uitgebreider omschreven. Ook de bewegingsdoelen, motorische doelen en psychomotorische doelen worden beschreven. Op deze manier kun je van je taalles een bewegingsles maken, maar van je bewegingsles ook een taalles. Bewegingsintegratie in optima forma.

Erik Scherder

Erik Scherder weet echt heel veel over het brein. Hij is hoogleraar neuropsychologie, en heeft verschillende mooie titels op zijn naam staan. Hierbij spelen onze hersenen steeds de hoofdrol. In het boek Laat je hersenen niet zitten, legt hij uit waarom het voor je hersenen noodzakelijk is om te bewegen. Eerder schreven we ook over Op reis naar Breinstein.

Bewegen is een pure noodzaak voor je hersenen. Wanneer je beweegt, activeer je je hersenen. Actieve hersenen verwerken makkelijker en welliht ook meer informatie.
Dit boek geeft je geen kant en klare lessen, maar een weloverwogen theoretische onderbouwing over het belang van bewegen.

Bewegend leren rekenen

”Wat is het effect van wiskundig geïntegreerde bewegingslessen op de leerprestaties van de leerlingen in een tweede leerjaar?” Dit was de onderzoeksvraag van het bewegingsproject “Move and mathics’. Een project waarbij werd onderzocht wat het effect van beweging op de rekenresultaten van de kinderen was.
Mooie resultaten en 22 varianten om bewegend de tafels te leren.

Bewegend leren en taal

Marijke van Vuure, schreef twee verschillende titels, die allebei met bewegend leren te maken hebben. Marijke legt hierbij de link tussen taalontwikkeling en bewegen.

De link tussen dyslexie en touwtje springen? Bij beide activiteiten is er een samenwerking tussen de verschillende delen van de hersenen nodig. Met de handvatten in dit boek kunnen zowel ouders als leerkrachten aan de slag met kinderen waarvan het lezen achterblijft. Kant en klare ideeën, en weinig voorbereidingstijd. Bij alle suggesties die gegeven worden, staat beweging centraal.

Wanneer een kind een leerachterstand en/of een leesachterstand heeft, is het niet voldoende om alleen maar te oefenen en oefenen. Het is van groot belang dat eerst achterhaald wordt waar de achterstand vandaan komt. Zijn bijvoorbeeld de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden wel voldoende ontwikkeld? ” In dit praktische boek wordt uitgelegd hoe kinderen met een grote leesachterstand veel vorderingen kunnen maken.”

Sylvia over bewegend leren

Praktische handleiding

Onze blogger Sylvia schreef al meerdere blogs over bewegend leren, maar ze heeft ook in eigen beheer een mooi boekje over bewegend leren uitgegeven. Je kunt via deze link de titel bestellen

lezen over bewegend leren

Heb je een mooie aanvulling op deze toch al mooie lijst? Laat het ons weten door een berichtje achter te laten, of contact op te nemen via het contactformulier. We kunnen jouw voorstel waarschijnlijk prima toevoegen aan deze lijst!

1 reactie

  1. Jarina Caspers op 1 maart 2020 om 12:50

    Ik blijf graag op de hoogte. We willen met ons team veel meer bewegend leren implementeren in ons onderwijs.

Laat een reactie achter