Bewegend Leren
Amber deelt haar top 3 van bewegend leren werkvormen met je en stimuleert je om ook met je groep in beweging te komen.
Mijn favoriete beweeg werkvormen
Het begrip ‘bewegend leren’ komt overal voorbij. De officiële betekenis is ‘’fysiek bewegen in de klas naast of tijdens cognitieve leeractiviteiten’’. Met bewegend leren draag je bij aan de dagelijkse beweegnorm, verhoog je cognitieve resultaten en versterk je het zelfvertrouwen van kinderen. Sylvia van Skills2Move, schreef twee jaar gelegen op onderwijswereld-po een prachtig artikel over het doel van bewegend leren. à link In deze blog neem ik je door middel van voorbeelden mee de praktijk in.
Achtergrondinformatie
Voordat we richting de praktische kant gaan, even kort wat theoretische informatie over de voordelen van bewegend leren. Bewegend leren is een innovatieve manier van leren waarbij er vrijwel geen stilzittende kinderen zijn. In het artikel ‘bewegend leren in de klas’ staat dat fysiek actieve lessen een effectieve manier zijn om schoolprestaties te verbeteren (Mullender-Wijnsma, et al., 2015). Vanuit verschillende studies blijkt dat matige tot intensieve fysieke activiteit in het klaslokaal direct zorgt voor veranderingen in de hersenen. Zoals een verhoogde concentratie en taakgerichtheid. Op langere termijn kan fysieke activiteit in het klaslokaal zorgen voor betere doorbloeding van de hersenen, aanmaken van nieuwe zenuwen en meer verbindingen tussen cellen. En deze veranderingen zorgen voor een verbetering van cognitieve prestaties (Best 2010).
In de praktijk
Door verschillende werkvormen toe te passen tijdens de les, blijft de motivatie van de kinderen hoog. Na 2 schooljaren allerlei bewegend leren activiteiten uitproberen, heb ik ondertussen een lijstje met favorieten. Werkvormen waar ik fan van ben, makkelijk in gebruik vind en vaak toepas.
Automatiseren
Fit & Vaardig is een online lesprogramma. Het bestaat uit fysiek actieve reken- en taallessen voor basisschoolkinderen. De nadruk van het lesprogramma ligt op automatiseren en herhalen van bekende lesstof. Op het digibord worden fysieke oefeningen en de lesstof gevisualiseerd. Met een oefenbeweging geven kinderen antwoord op de vraag. Tussen de vragen door voeren kinderen de basisbeweging uit, zoals joggen op de plaats. Bij Fit & Vaardig kun je een gratis account aanmaken. Dan kun een beperkt aantal lessen gebruiken. Met de betaalde versie heb je toegang tot meer lessen. à Link
Teach en Cher
Cherelle is het gezicht achter Teach&Cher. Zij is leerkracht in het onderwijs, didactisch trainer/coach op verschillende scholen en ze deelt allerlei werkvormen. Waaronder twee van mijn favorieten: Level Up en waslijn-dictee.
Level Up
Level Up is een werkvorm waarbij kinderen op een effectieve manier en ieder op zijn eigen niveau aan een lesdoel werken. Tijdens deze werkvorm doorlopen kinderen verschillende levels. Het leuke aan Level Up vind ik dat het bij veel verschillende lesdoelen toepasselijk is. Ik gebruik het vaak bij woordsoorten, zinsontleding, cijferen, onderdelen van breuken, werkwoorden en klokkijken. Tijdens Level Up bewegen de kinderen zich van level naar level. De betrokkenheid en concentratie is hoog. Daarnaast doe je een mooi beroep op het eigenaarschap van kinderen.
Waslijn-dictee
Het waslijn-dictee is ook één van mijn favoriete bewegend leren werkvormen. Deze werkvorm pas ik vaak toe bij spelling. In de klas hangt een waslijn met kaartjes. Deze kaartjes bestaan uit plaatjes of een beschrijving. Hierdoor differentieer ik in moeilijkheid en daag ik kinderen uit. Kinderen lopen naar de waslijn, bekijken een kaartje, bedenken welk woord erbij hoort, lopen terug naar hun plaats en schrijven het woord bij de juiste categorie op. Daarna lopen ze weer terug naar de waslijn voor een nieuw woord. Aan het einde kijken we de woorden samen na en evalueer ik de verschillende categorieën.
Wil je onderbouwd aan de slag met bewegend leren, meld je dan aan voor het congres.
Bronnen
Mullender-Wijnsma, M., Hartman, E., de Greeff, M., Visscher, C., Doolaard, S., & Bosker, R. (2015). Bewegend leren in de klas. Weten wat werkt en waarom, 38 – 45.
Best, J.R. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Developmental Review, 30(4), 331-351.
Links
-
Automatiseringscircuit breuken – bewegend leren€5,95 incl. BTW
-
Automatiseringscircuit vermenigvuldigen – bewegend leren€5,95 incl. BTW
-
Automatiseringscircuit optellen en aftrekken – bewegend leren€5,95 incl. BTW