Bewegend leren met stoepkrijt
Door Sylvia: In mijn vorige blog schreef ik over het lege honderdveld dat je eigenlijk op je schoolplein moet hebben. Wanneer je inmiddels dat honderdveld op je schoolplein geschilderd hebt, zal je ook al wel het nodige stoepkrijt hebben aangeschaft. En wanneer je het honderdveld nog niet hebt, heb je waarschijnlijk ook wel een voorraad stoepkrijt op school. Stoepkrijt hoort bij bewegend leren. In dit blog deel ik een aantal ideeën die je met stoepkrijt kunt doen!
Schrijven
Ja, duh. Het is de meest voor de hand liggende optie, dus ik noem hem maar meteen. Met stoepkrijt kun je schrijven. Laat kinderen hun dictee eens buiten opschrijven, of denk aan het schrijven van zinnen die ze vervolgens ontleden. Ze kunnen natuurlijk ook sommen opschrijven, of grafieken tekenen. Eigenlijk alles wat je in je schrift doet, kun je met stoepkrijt op de grond doen.
Zweeds renspel met afkijken
Die kennen we allemaal wel denk ik (zo niet: zoek even op zweeds renspel). Normaliter gaan de kinderen met een papiertje alle vragen af. Maar waarom zou je ze niet met stoepkrijt de antwoorden bij de vragen laten schrijven? Zo kunnen ze bij elkaar afkijken, dat is een nadeel. Én een voordeel, want zo creëer je gesprekken over je lesstof. Laat ze met elkaar de discussie maar eens aangaan over hun gegeven antwoorden.
Dartborden
Met stoepkrijt kan je dartborden tekenen! En daar dan met pittenzakjes in laten gooien. Bij dartborden denk je waarschijnlijk meteen aan rekenen, maar als je aan de slag wil met spelling kan dat ook op deze manier: schrijf in de cirkels bijvoorbeeld categorieën. Als het pittenzakje dan op ‘ooi’ komt, moeten de kinderen een woord met een ‘ooi’ opschrijven. Of je doet iets met taal in de dartborden: komt het pittenzakje op ‘voorvoegsel’? Dan schrijven de kinderen een voorvoegsel op.
Sommen springen
Bij deze werkvorm gebruik jij alleen het stoepkrijt, de kinderen niet. Teken een groot vierkant op het plein en schrijf in dit vierkant een heleboel willekeurige getallen op (mogen ook dubbele zijn). Geef de kinderen nu de opdracht om sommen te springen. Bijvoorbeeld: “met 5 sprongen heb je een som gemaakt waarop het antwoord 20 is”. De kinderen springen nu zelf hun eigen sommen. Dit kan natuurlijk ook met spelling, je schrijft dan letters op de grond. Of lezen: schrijf willekeurige woorden op en laat kinderen zinnen maken. Deze zinnen kan je ze eventueel nog ergens laten opschrijven, dan kunnen ze er later een verhaal mee maken.
Sommen stuiten
Hetzelfde idee als bij sommen springen, maar dan laat je de kinderen met een bal op de getallen stuiten. Ik zie hem ook vaak op een iets andere manier: er staan getallen (of sommen) op de muur geschreven en kinderen gooien er met een bal tegenaan. Ze noemen het antwoord van de som die ze raken met de bal. Of ze lezen het woord wat ze raken wanneer je aan de slag gaat met lezen.
Ren je rot
Wederom een activiteit waarbij alleen jij stoepkrijt nodig hebt. Schrijf op verschillende plekken op het plein een antwoord (zoals getallen als je aan de slag gaat met rekenen, woordsoorten wanneer je wil gaan woord benoemen of spellingscategorieën wanneer je iets doet met spelling). Vervolgens roep jij een som/woord en rennen de kinderen naar het juiste antwoord.
Hinkelen
Iedereen heeft (denk ik) wel eens een hinkelbaan met stoepkrijt getekend. Sommige scholen hebben zelfs een vaste hinkelbaan op het plein laten schilderen. Eigenlijk zonde, want daardoor beperk je de mogelijkheden zo. Een hinkelbaan kan met en beetje fantasie een ontzettend tof parcours worden. Teken eens een sloot tussendoor bijvoorbeeld, waar overheen gesprongen moet worden. Of laat met voetjes en handen zien waar kinderen met 2 voeten, 1 voet of op hun handen moeten springen. Als je zelf zo een hinkelbaan tekent, kun je tussendoor nog allemaal leeropdrachtjes verstoppen. In de bovenbouw kunnen de kinderen die hinkelbanen trouwens ook heel goed zelf maken. Verdeel de klas in groepjes van 3, laat ze tien minuten een hinkelbaan tekenen (met opdrachten erin) en daarna gaan ze in groepjes elkaars hinkelbanen springen. Stel je voor dat je ze de tafel van 8 wil laten oefenen… Dan hebben ze die al heel vaak herhaald, zonder dat ze het doorhebben!
Genoeg ideeën om te doen met stoepkrijt dus! Een pakje stoepkrijt hoeft niet veel te kosten (maar stiekem is deze wel het prettigste om te gebruiken. Die gaan wat langer mee en je schuurt je vingers niet zo snel aan het plein.)
Have fun op het plein. Oh en is die vol? Even een regenbuitje afwachten, dan is je plein weer klaar voor een nieuwe les waarin de kinderen lekker gaan bewegen!
Bewegend leren en Executieve Functies
Sylvia verzorgt hier een praktische workshop over op HET congres Executieve Functies. Alle info en aanmelden via onderstaande link