Bewegend leren, een kennismaking

Door Sylvia: Omdat dit mijn eerste blog is dat ik voor jullie schrijf, wilde ik deze eerste blog gebruiken om iets meer over mijzelf te vertellen. Want dat ik voorstander ben van bewegend leren, dat wist je wellicht al. Maar hoe dat zo gekomen is, dat is natuurlijk niet voor iedereen bekend…

Tien jaar geleden

Tien jaar geleden kwam ik als kersverse leerkracht van de Pabo af. Ik wilde natuurlijk heel graag aan de slag, maar voor wie nog niet zo lang in het onderwijs zit: tien jaar geleden was er een flink lerarenoverschot. Daar kunnen we ons nu bijna niets meer bij voorstellen, maar toen was het dus knap lastig om een baan te vinden. Omdat ik wel graag werk wilde, dacht ik bij mezelf: “weet je wat, ik ga mijn gymbevoegdheid halen. Dan vind ik vast veel sneller een baan!”. Gym vond ik een stom vak, maar als dat mijn kans op een baan vergrootte, dan wilde ik me er best voor inzetten. En aangezien ik een doener ben heb ik er niet te lang over nagedacht en mezelf gewoon ingeschreven. Dus, zo gezegd zo gedaan: ik begon vol goede moed aan de leergang bewegingsonderwijs.

De werkelijkheid

Plannen in mijn hoofd stroken niet altijd met de werkelijkheid. Juist omdat ik een doener ben, stap ik wel eens in een valkuil. De kans op een baan werd namelijk helemaal niet groter door mijn gymbevoegdheid. De kans op een baan werd wel groter naarmate ik leerde waar mijn kracht lag in het onderwijs. En waar die kracht lag, dat had ik nooit van te voren kunnen bedenken. Zodra ik mijn eerste gymles gaf was ik verkocht: wat was dit een waardevol, leuk, uitdagend, bijzonder vak om te geven! In de gymzaal zag ik kinderen op een andere manier, kon ik ze leren hoe ze kunnen samenwerken, kon ik kinderen laten ervaren dat ze kwaliteiten bezitten waarvan ze het niet wisten, in de gymzaal zag ik kinderen opbloeien! Hoe anders waren de gymlessen nu vergeleken met mijn basisschooltijd! Geen klassikaal trefbal meer, maar op niveau lesgeven. Elk kind kunnen aanbieden wat het nodig heeft. Kinderen daardoor zien groeien. Ik werd zo enthousiast van het geven van gymlessen, dat ik meer wilde leren. Het duurde dan ook niet lang voor ik startte met de MRT opleiding (Motorisch Remedial Teaching) en wat ik in die twee jarige opleiding heb geleerd, was de grondlegging voor mijn boekje.

Bewegend leren

Praktische handleiding

Boekje? O ja, ik sla een paar stukken over. Ik zal even opnieuw beginnen: mijn naam is Sylvia Goossens (sinds maart heet ik eigenlijk Mauriks, maar aangezien de meeste leerkrachten mij weten te vinden onder de naam Goossens, heb ik maar besloten dat dit mijn ‘schrijfnaam’ blijft). Ik ben 30 jaar, heb 10 jaar lesgegeven in voornamelijk de bovenbouw van een school in Haarlem en start dit jaar met een nieuw avontuur op een school in Beverwijk (waar ik ook weer in een groep 8 aan de slag ga). De bovenbouw is altijd mijn favoriete doelgroep geweest, ik vind het heerlijk wanneer kinderen zelf gaan nadenken, een eigen mening vormen. Ik hou van de uitdaging die er ligt in het overbrengen van de wat lastigere stof. Kinderen in groep 8 worden niet zo enthousiast van de spelletjes die je in groep 3 wel dagelijks kunt doen, dus nadenken over hoe ik ze toch enthousiast krijg voor de “kinderachtige” dingen die ik wel wil doen, dat houdt me scherp.

Boekje Bewegend Leren?

Ja, terug naar het boekje. Die heeft namelijk alles te maken met hoe ik voor de klas sta. Ik ben een doener, iemand die met beide benen in de praktijk staat. Maar: wel gebaseerd op dingen die kloppen. De waarom-vraag is voor mij heel belangrijk: als we iets doen als school (of als ik iets doe in de klas), dan wil ik dat het doel helder en kloppend is. Ik wil dat de theorie die achter een idee zit, klopt. Het moet wel ergens op slaan. Dus geen hypes van internet volgen, omdat iedereen dat doet en zegt dat het werkt. Ik wil dan weten waaróm het werkt. Welk wetenschappelijk onderzoek het onderbouwt. Ik ben dus zo een collega die tijdens vergaderingen nooit zomaar zal zeggen: “Oh wat een leuk idee, dat gaan we doen!”. Ik ben het type collega dat wil weten wat de toevoegde waarde van iets is, waar dat dan terug te vinden is en hoe we dat als meerjarenplan voor ons zien. Sommige collega’s vinden dat heel fijn, sommige collega’s vinden dat heel vervelend en ik vind het zelf soms fijn en soms vervelend ;-).

Terug naar de opleiding

In de twee jarige MRT opleiding kregen wij een blok over bewegend leren. Nou had ik al eens een theatervoorstelling van meneer Scherder mogen bijwonen en toen vroeg ik mijzelf al af waarom we niet meer bewogen in de klas, als dat bewegen zo belangrijk is voor de hersenen. Tijdens het blok bewegend leren begon ik mijzelf die vragen weer te stellen en besloot ik in actie te komen. Ik wilde meer bewegen in de klas. Als doener ga je dan niet wekenlang wikken en wegen, als doener start je gewoon. Ik had de achtergrond informatie die ik wilde, ik had mezelf ingelezen over de effecten, ik stond er helemaal achter. Maar dan de ideeën…

Vrij creatief

Nou ben ik van mijzelf vrij creatief (in denken, absoluut niet met kwasten of iets dergelijks). Jarenlang leiding geven op Scouting hebben ervoor gezorgd dat ik een aardig repertoire aan spellen in mijn hoofd heb zitten. Daarnaast zijn er heel wat boeken met Energizers te koop, waar veel ideeën voor bewegingstussendoortjes in zitten. Ook staat internet vol met coöperatieve werkvormen, waar ook regelmatig in bewegen wordt. Maar echt oefeningen voor bewegend leren: die kon ik bijna nergens vinden. Het beperkt zich tot een spelletje op het schoolplein (maar op een school in Haarlem, waar je maar een klein plein tot je beschikking hebt, kan je niet zo makkelijk naar buiten). Natuurlijk heb je ook de materialen van onder andere Met Sprongen Vooruit, maar die zijn duur. En ik kon dan wel super enthousiast zijn over het bewegend leren, mijn directeur stond nou niet direct te popelen om duizenden euro’s uit te geven (wat natuurlijk meer dan terecht is!). Dus ik moest zelf mijn ideeën gaan verzamelen. En zo werkte ik allerlei ideeën uit waarin je niet alleen beweegt tijdens je les, maar ook leerstof verwerkt. Ideeën waarbij je geen bijzonder materiaal, uren voorbereidingstijd (ik ben niet het type juf dat uren wil knippen, plakken en lamineren) of een buiten voor nodig hebt.

Afronden MRT-opleiding

Tijdens het afronden van de MRT opleiding moesten we een eigen opdracht inleveren. Omdat ik al heel veel tijd had besteed aan het bedenken van al die bewegend leren oefeningen, had ik bedacht dat ik deze opdrachten zou gebruiken voor mijn eigen opdracht. Ik bundelde de opdrachten samen, maakte er een boekje van en liet dit boekje voor de grap drukken. Collega’s die mij hadden geholpen de oefeningen te verbeteren kregen dit boekje als dankjewel en verder had ik er nog een paar over. Ik zette een berichtje op Facebook en een collega van mij deelde dit. Het duurde een dag en toen wilden 60 mensen dit boekje hebben. Nog eens een week later waren het er 150.

Skills 2 Move

Binnen een maand tijd had ik een heleboel van mijn boekjes verkocht. Ik moest ik ineens leren hoe je een administratie bij houdt voor de belasting, hoe je met Post NL op een makkelijke manier veel pakketjes verzend. Hoe je een redelijke prijs voor iets bedenkt, hoe ik al die mensen die mijn boekje wilden hebben te woord ging staan. Ook moest ik bedenken hoe ik ervoor kon zorgen dat ik veel meer boekjes kon laten drukken bij een echte drukker… Gelukkig kreeg ik hulp! In deze zelfde tijd kwam MRT praktijk Skills 2 Move van de grond. Samen met een studiegenoot zetten wij deze praktijk op in Heiloo. Wekelijks geven we in een gymzaal kinderen hulp bij hun motorische ontwikkeling. Daarbij werken we aan hun zelfvertrouwen en geven we reken- en spellinglessen (natuurlijk in combinatie met veel bewegen!). Daarnaast verkoop ik natuurlijk nog steeds boeken en help ik scholen om het bewegend leren in de praktijk te brengen. Daarbij blijf ik wel oog houden op de theorie. Ik blijf het namelijk belangrijk vinden dat je weet waarom je iets doet. En o ja, ik sta dus ook nog voor de klas. Een groep 8, waar ik lekker veel mee beweeg!

Hoe ik dat bewegen doe, waarom ik het doe, welke theorie ik lees en wat de kinderen ervan vinden? Dat

ga ik in volgende blogs natuurlijk allemaal uitgebreid beschrijven. Voor nu is het verhaal wel lang genoeg denk ik zo. Mocht je meer willen weten over Skills2Move, dan kan dat via de link. Of laat een berichtje achter onder deze blogpost!

Boeken algemeen

Winactie

Laat een berichtje achter onder deze blog. Onder iedereen die reageert voor 5 oktober, verloten we een exemplaar van Sylya’s boek! Mocht je een MRT vraag hebben, mag je die ook posten.

45 reacties

  1. Marieke Nijland op 26 september 2019 om 10:19

    Gaaf blog! Ik doe zelf de universitaire pabo en hou er dus ook wel van als iets een beetje onderbouwd is. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met het bewegend leren!

    • Yvonne gosens op 28 september 2019 om 14:33

      Wat een super leuke blog! Ik sta zelf ook voor de klas en heb ook (na de PABO) de MRT opleiding gedaan maar doe er jammer genoeg nog veel te weinig mee! Ben erg benieuwd naar jouw ideeen over bewegend leren! Zou dit heel graag wat meer willen promoten op onze school.

      • Sylvia op 5 oktober 2019 om 22:01

        Hoi Marieke en Yvonne,

        Wat leuk om jullie reactie te lezen! Fijn dat leerkrachten kritisch worden opgeleid en altijd goed om te horen dat er meer leerkrachten de MRT opleiding doen. Vaak zijn het vakleerkrachten die de opleiding volgen, maar hij is zo waardevol. Ik gun ieder kind de kennis die ik daar heb opgedaan.

        Groetjes,
        Sylvia

  2. Miriam op 26 september 2019 om 12:25

    Wat leuk om de schrijfster achter dit boekje te leren kennen. Een aantal zaken heel herkenbaar. Zelf ben ik bij ons op school bezig met de motorische ontwikkeling bij de kleuters en zou ik graag jouw boek willen winnen om ideeën op te doen voor de andere groepen.

  3. Lientje op 26 september 2019 om 12:43

    Mooie ervaring dat je met ons deelt. Ik ben nieuwsgierig naar de rest ervan.

    • Mieke op 26 september 2019 om 18:14

      Wat leuk om ook op een onderbouwde manier over bewegend leren te lezen. Daar hou ik van! Ik ben heel benieuwd naar je boek.

  4. Nienke op 26 september 2019 om 15:38

    Wauw, klinkt goed. Wij zijn ermee bezig om dit op te starten. Alleen zoeken methode/ manier om te hanteren. Dit klinkt goed.
    Zou erg leuk zijn.

  5. Ester Hartgers op 26 september 2019 om 15:52

    Ha Sylvia!
    Ik sta ook al heel wat jaren voor de klas, maar ik heb nu een groep die graag en veel beweegt! Er zitten ook veel jongens in… Ook geef ik sinds een paar jaar weef zelf de gymles, dus ik heb veel behoefte aan (jouw) input over bewegend leren. Welke manieren zijn er en hoe pas ik dat toe in mijn eigen klas?

    • Sylvia op 5 oktober 2019 om 21:45

      Hoi Ester,

      Ik wil altijd meedenken over vragen die jullie hebben! Als je een mailtje stuurt naar info@skills2move.nl dan help ik graag.

      Groetjes,
      Sylvia

  6. Ageeth van den Berg op 26 september 2019 om 16:02

    Heel erg mooi. Zou het boek graag willen winnen hoor.

  7. Jacqueline op 26 september 2019 om 16:02

    Ik ben erg nieuwsgierig naar het bewegend leren. Ik weet dat het goed is, zeker ook in een groep 3 waar ik nu werk, maar ben er nog niet in thuis. Daar wil ik dus meer van weten!

  8. Kirsten op 26 september 2019 om 16:03

    Hi,
    Ik zit in een werkgroep bewegend leren op de school van mijn kinderen. Dit boek lijkt mij heel interessant en de opdrachten goed in te voeren binnen de school.
    Waar kunnen wij dit boek bestellen? Mocht ik het boek niet winnen ??
    En heb je nog tips waar we echt om moeten denken bij het invoeren binnen de school?

    • Esther van der Knaap op 26 september 2019 om 16:58

      Hoi Kirsten, dank voor je enthousiaste reactie! Via het blogbericht kun je doorlinken naar de website van Skills2Move. Daar vind je informatie over het boekje. Groetjes, Esther

    • Sylvia op 5 oktober 2019 om 21:46

      Hoi Kirsten,
      Wat leuk om te horen dat er scholen zijn die ouders betrekken bij het bewegend leren! Bij het invoeren zou ik vooral goed kijken naar wat jullie doel is. Van daaruit kun je daarna al heel ver komen met bewegend leren. Als je me een mailtje stuurt (info@skills2move.nl), dan kan ik wat uitgebreider ingaan op je vragen :-).

      Groetjes,
      Sylvia

  9. Marije op 26 september 2019 om 16:13

    Wat een mega inspirerende blog is dit, nu al! Mijn collega’s en ik zijn ook druk bezig met het spelend en bewegend leren. Hierin merk ik dat ik het lastig vind om nieuwe ideeën te bedenken. Hoe geweldig is dan jouw boek?
    Ik ben ook altijd erg praktisch ingesteld en wil graag nieuwe dingen doen. Zeker nu in mijn LIO stage heb ik ook de kans om dingen uit te proberen. Ik ben benieuwd naar jouw volgende blog 🙂
    Liefs Marije

  10. Thys Nancy op 26 september 2019 om 16:30

    Wooow dit wil ik aanbrengen in onze school in België

  11. Els Porteners op 26 september 2019 om 16:35

    Ik sta ik een groep 3 en sinds 3 jaar ben ik ook steeds meer met bewegend leren bezig. Wij hebben een lekker grote speelplaats, waar dat goed kan. Ik ben heel erg benieuwd naar dit boek en of het mij nog meer kan inspireren om met de kinderen in de klas te bewegen en andere werkvormen te gebruiken.

  12. Nydia Kager op 26 september 2019 om 17:00

    Leuke blog! Ben al heel lang fan van je boekje! En nu ook van je blog! Succes!

  13. Wendy op 26 september 2019 om 18:26

    Wat leuk! Je maakt mij erg enthousiast met je blog. Soms zakken dingen weer weg… ik ga me ee zeker weer in verdiepen, dus een boek winnen zou helemaal een mooie aanvulling zijn ?

  14. Tineke Hoogkamp op 26 september 2019 om 18:51

    Het enthousiasme springt er vanaf. Inspirerend .

  15. Juf Iris op 26 september 2019 om 19:08

    Super leuk! Ik sta sinds dit jaar weer voor de klas en probeer bewegend leren te integreren in mijn onderwijs. De lesstof in groep 4 leent zich daar gelukkig goed voor! Door deze blog nog enthousiaster om er mee aan de slag te gaan.

  16. Ingrid op 26 september 2019 om 19:13

    Als ik.het boekje win weet ik zeker dat ik er veel leerkrachtennen kinderen blij mee kan maken !

  17. Helen op 26 september 2019 om 19:14

    Super! Ik ben heel benieuwd naar je boekje en ik gun het de kinderen van mijn klas om nog meer bewegend te leren! Cursus met sprongen vooruit gedaan, maar helaas zijn er geen leskisten op onze school..

  18. Joost op 26 september 2019 om 19:25

    Ik hou niet van gym of van bewegen. Geef mij liever een fijne geschiedenisles! Maar door het boekje van Sylvia is mijn klas (en ikzelf 😉 ) meer gaan bewegen en omdat het zo op de praktijk is gericht is ben ik het zelfs heel erg leuk gaan vinden. Ik kijk dan ook uit naar een deel 2! Ik kan in ieder geval niet wachten!

  19. Eveline op 26 september 2019 om 19:36

    Zo mee eens! Kinderen komen meer tot leren als ze dit mogen combineren met bewegen! Wij hebben BIAC op het rooster staan: bewegen in een andere context. Spelend leren met elkaar! Je ideeën zijn meer dan welkom!

  20. Alieke op 26 september 2019 om 20:52

    Wat gaaf, zo inspirerend! Het boek lijkt me ontzettend nuttig in mijn groep. De groep vindt het heerlijk om te kunnen bewegen! Hoe mooi is het dan om dat te combineren met leren (iets wat de meerderheid van de jongens in de klas helemaal niet leuk vinden) zodat het leren ook aantrekkelijker wordt! Ik maak graag kans, om zo mooie ideeën op te kunnen doen!

  21. Roeline op 26 september 2019 om 21:08

    Ik ben heel benieuwd naar je boek. Zelf sta ik voor groep 3 en doe veel met bewegend leren, maar merk dat ik steeds dezelfde soort opdrachten geef. Hopelijk lees ik in jouw boek veel nieuwe ideeën!

  22. Annemieke op 26 september 2019 om 21:18

    Super leuk!

  23. patriciaknaap@hotmail.com op 26 september 2019 om 21:39

    Heerlijk inspirerend verhaal! Ik werk op een school in Castricum en ook wij hebben dit schooljaar een gezamenlijke studiedag over bewegend leren gepland staan, tot mijn grote vreugde! Ik beweeg graag met de knd door de dag heen (omdat ik bewegen zelf heel leuk vind, we er samen plezier in hebben en omdat ik zie dat de knd zich daarna beter kunnen concentreren). Nog meer theorie en suggesties over het waarom zijn bij mij heel erg welkom. Wie weet zet het me eindelijk over de drempel om mijn droom te volgen: mrt’er worden!

    • Sylvia op 5 oktober 2019 om 21:54

      Hoi Patricia,

      Dankjewel voor je reactie! Ik heb leuk nieuws voor je denk ik: zojuist heb ik jouw naam uit alle namen getrokken, je bent de winnaar van mijn boekje! Ik zal even privé contact met je opnemen voor je gegevens. In ieder geval gefeliciteerd, ik hoop dat dit jullie nog verder kan helpen om flink te gaan bewegen op school 🙂

      Groetjes,
      Sylvia

  24. Ellen op 26 september 2019 om 21:44

    Hier zijn we op school ook mee bezig. Ik ben erg benieuwd naar het boek!

  25. Laura op 27 september 2019 om 06:58

    Super leuk om te lezen hoe enthousiast jij er ook over bent! Ik heb een aantal jaar geleden de sportacademie afgerond en daarna de keuze gemaakt om de pabo te doen. Gisteravond, na twee jaar de deeltijdopleiding gedaan te hebben, mocht ik mijn diploma ophalen!
    Ik sta echt helemaal achter bewegend leren en ben het in mijn eigen groep al aan het uitoefenen. Voor een aantal vakken vind ik het een stuk moeilijker om iets te bedenken. Dit boekje zou mij (en hopelijk straks veel collega’s) dan ook goed kunnen ondersteunen.

  26. Rian op 27 september 2019 om 06:59

    Interessante blog! Benieuwd naar het vervolg.

  27. Loes op 27 september 2019 om 07:29

    Ik ben erg benieuwd naar je boek!

  28. Karin op 27 september 2019 om 08:05

    Te leuk! Dit boekje wil ik graaaaag winnen & meteen gebruiken!

  29. Eva op 27 september 2019 om 16:35

    Wat een leuke blog! Je chrijft heel uitnodigend en grappig. Jouw boek zou perfect zijn voor onze school, ik doe graag mee met de loting.

  30. Merna Raaijman op 27 september 2019 om 19:31

    Ook ik ben een groot voorstander van bewegend leren. Net als jij heb ik de gymbevoegdheid gehaald terwijl ik eigenlijk geen gym wilde gaan geven. Inmiddels ben ik twee dagen vakleerkracht en ata ik twee dsgen voor groep 6. Dit alles op het SBO. In mojn klas zitten veel jongens met bewegingsonrust. Ik beweeg dan ook veel in de klas. Ik zou het mooi vonden om het bewegen nog meer te koppelen aan het leren, maar de opdrachten en spelletjes op internet zijn vaak bedoeld voof groep 3 en 4. Ben dus erg benieuwd naar jouw ideeën en zal je blog zeker regelmatig gaan lezen.

  31. Marleen op 27 september 2019 om 22:47

    Dag, je hebt een enthousiaste blog geschreven!
    Ook ik ben voorstander van bewegend leren en pas het zo nu en dan toe in mijn lessen. Via via zie ik leuke doe-lessen en zelf bedenk ik ook het een en ander. Binnenkort ga ik met mijn duocollega een cursus ‘bewegend leren’ volgen. We zijn benieuwd wat we daar gaan leren en we hopen op zo veel mogelijk inspirerende lessen. Ik zou het leuk vinden om ook je boek te lezen! Duimen, duimen, duimen!

  32. Orinda op 28 september 2019 om 07:14

    Fantastisch, wat gaaf dat je zo gedreven bent en dit zo hebt kunnen realiseren. Ik ben zelf ook erg voorstander van bewegend leren, maar sta hierin nog in de kinderschoenen. Door gebrek aan tijd lukt het me niet goed dit van de grond te krijgen. Ik ben erg benieuwd naar jouw ideeën..

  33. Wendy op 28 september 2019 om 07:18

    Wat mooi dat je bewegen en leren samen hebt gebracht en er echt een passie in hebt gevonden! Wat een mooi proces. Ik hou ook van beiden, maar zet het bewegen te weinig in om de kinderen iets te leren. Ik doe graag mee met je loting en kijk uit naar je volgende bericht.

  34. Jacqueline Siebbeles op 28 september 2019 om 10:34

    Wat fijn om te lezen dat je gevallen bent voor ‘t “vak” bewegingsonderwijs na het volgen van de minor. Ik heb de afgelopen jaren, als vakleerkracht L.O., veel stagiaires opgeleid. Vrijwel alle studenten gaven aan alleen hun eigen groep gymles te willen kunnen geven en daar bleef ‘t dan bij. Zo zonde!

  35. Mirelle Verhoekx op 28 september 2019 om 10:40

    Heel interessant, ik herken mijzelf in jouw verhaal en ga eens kijken of de opleiding motorisch remedial teaching mij wat lijkt. Graag zou ik je boek winnen ter inspiratie!

  36. Sytske op 28 september 2019 om 18:22

    Met dank aan de moeder van een slechthorende leerling zet ik bij een paar routineliedjes als gebaren in. Uitbreiding naar ren-spellen op taal en reken gebied heeft m’n beweegspellen assortiment uitgebreid. Ik vind het mooi om je blogs te volgen en hoop (weet eigenlijk wel zeker) dat ik daar inspiratie ga vinden. Dus kom maar op!

  37. Sanne op 18 mei 2021 om 19:38

    Hoii, voor een verslag op de Pabo schrijf ik een stukje over bewegend leren in de bovenbouw, wat is volgens jou de reden dat juist ook de bovenbouw baat heeft bij bewegend leren?

Laat een reactie achter