Bewegend leren buiten
In de week van de buitenspeeldag (10 juni 2020) geven we je tips voor bewegend leren buiten
Bewegend leren heeft al veel voordelen, maar buiten bewegend leren heeft er nog meer! Behalve dat kinderen een frisse neus halen, is groen ook goed voor concentratie. En hoewel er vast scholen zijn die binnen heel veel planten hebben staan, is een groene omgeving buiten nou eenmaal makkelijker te vinden dan binnen. Bovendien: de zon gaat weer meer schijnen, dus wat extra vitamine D pakken is een mooie bijkomstigheid.
Wat doe je buiten dan aan bewegend leren?
Er zijn buiten tal van activiteiten te bedenken, die zich goed lenen voor het bewegend leren. Wanneer je wil dat kinderen hun hartslag verhogen (zodat ze zich na de activiteit langer kunnen focussen op hun taak), is buiten natuurlijk de ideale plek om dat te doen. Er is ruimte genoeg om te rennen. Dat hoeft niet altijd op het schoolplein te zijn: denk ook eens aan een rustige parkeerplaats in de buurt, of een speeltuintje waar je met je klas heen kunt. Wanneer je hier joggend heen gaat, weet je zeker dat de kinderen hun hartslag zal toenemen.
Bewegend leren buiten activiteit 1: rennen naar een lijn
Met rennen zijn heel veel activiteiten te bedenken. Een lijnenspel bijvoorbeeld, zoals je in de gymzaal wel eens hebt gespeeld. Als leerkracht trek je twee lijnen (of meer) op een afstand van elkaar. Die lijnen krijgen een betekenis (zoals meer dan 51% en 50% en lager. Of eind -d en eind -t). Vervolgens noem jij als leerkracht een breuk of een woord die op een -d of -t eindigt en rennen de kinderen naar de juiste lijn. Deze activiteit kun je voor al je lesstof gebruiken. De lijnen kunnen ook ‘waar’ of ‘niet waar’ betekenen, in dat geval noem jij stellingen.
Bewegend leren buiten activiteit 2: rennen naar een opdracht
Behalve rennen naar lijnen, kun je kinderen ook laten rennen naar een opdracht. Hang over het plein bijvoorbeeld blaadjes op met opdrachten die de kinderen moeten uitvoeren. Of laat de kinderen rennen van lijn A naar lijn B, waar ze bij lijn A een opdracht meenemen (zoals een som op een kaartje) en bij lijn B het antwoord opschrijven. In plaats van lijnen kun je ook vakken maken, zodat je wat variatie aanbrengt in eenzelfde soort activiteit. Denk bij spelling bijvoorbeeld aan -aai/-ooi/-oei woorden. Schrijf de woorden op losse kaartjes en laat de kinderen de woorden vervolgens met stoepkrijt (of op grote vellen papier die je in de juiste vakken hebt geplaatst) in het juiste vak schrijven.
Bewegend leren buiten activiteit 3: een tikspel
Super gemakkelijk qua voorbereiding voor de leerkracht, maar heel effectief voor de kinderen. Ze rennen flink en die hartslag gaat echt omhoog met een activiteit als deze. Kies in de groep 2 tikkers en laat de tikkers zoveel mogelijk kinderen tikken. Wanneer een kind getikt is komt hij bij de leerkracht en krijgt daar een opdracht (denk aan het antwoord op een som geven, een werkwoord/voorzetsel/voegwoord e.d. noemen, een bepaalde spellingsregel uitleggen). In het voorbeeld op de foto moesten de kinderen een kaartje op de juiste plek neer leggen, zo maakten ze samen een getallenlijn. Wanneer de opdracht goed is uitgevoerd, doet het kind weer mee aan het tikspel. Wissel na 1 minuut van tikkers, zo blijft de vaart in het spel.
Bewegend leren buiten activiteit 4: hinkelen
Natuurlijk kun je nog veel meer dan rennen. Hinkelen is echt heel leuk om te doen met groepjes kinderen. Laat ze een eigen hinkelbaan tekenen, met daarin allerlei uitdagingen (een rivier waar ze overheen moeten springen, een enkele lijn die ze moeten volgen, het ‘klassieke’ hinkelen, delen die ze op handen en voeten moeten afleggen: kinderen zijn creatief en laat ze die creativiteit gebruiken!). In de hinkelbaan zelf moeten ook een aantal opdrachten verwerkt zijn. Als je kinderen in groepjes van 3 een baan laat uitzetten, heb je na een tijdje een heleboel mooie hinkelbanen met leerelementen erin die de klas wel even bezighoudt.
-
Spellenpakket breuken€6,95 incl. BTW
-
Rekenen door te kraken: uitdagend rekenwerk€7,95 incl. BTW
-
Keersommen automatiseren spellenpakket€6,95 incl. BTW
Bewegend leren buiten activiteit 5: De buitenlesdag
Wil je buiten echt complete lessen geven? Kijk dan eens op de site van de buitenlesdag van Jantje Beton. Zij hebben een database met inhoudelijk echt heel goede lessen, die allemaal buiten gegeven worden. Het is niet altijd actief, maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet altijd als je naar buiten gaat. Deze tip wilde ik jullie nog meegeven. De website is zeker de moeite van het aanmelden waard!
Andere activiteiten buiten
Naar buiten gaan is altijd positief. In Finland gaan kinderen na elke 45 minuten les een kwartier naar buiten, ongeacht wat het weer doet. Kinderen daar hebben gewoon de juiste kleding mee naar school. Helaas is dat in Nederland wel anders. Daar moeten de kinderen het meestal doen met een kwartiertje buitenspelen in de ochtend. Zorg dat dit kwartier dan ook goed benut wordt en daag kinderen uit tot spel. Het werkt het beste als de leerkracht mee doet, dus zet het kopje koffie even aan de kant en speel spellen mee, zoals touwtjespringen, elastieken en lummelen. Leer de spellen die je zelf als kind graag speelde aan je klas, je zult zien dat ze enthousiast zijn. Heb je echt geen inspiratie? Zoek eens op scoutingspellen, er staan een heleboel leuke ideeën online.
Paar successpelen
Een paar activiteiten die kinderen vaak erg leuk vinden tijdens het buitenspelen, zijn Kingen en Rondje om de tafel. Het rondje om de tafel ken je misschien zelf wel van het pingpongen op de camping. Je kunt dit ook spelen met een volleybal, in plaats van pingpongballetjes en badjes. De volleybal kan met handen bespeeld worden. Ook tof: spelen met een skippybal! Je zou dit nog via de grond kunnen spelen, door twee vakken aan elkaar te tekenen met stoepkrijt. In plaats van op een tafel, stuiten de kinderen de bal dan over via de grond.
Kingen is een beetje hetzelfde spel: je stuit de bal via de grond naar een andere speler. In plaats van 2 vakken, speel je dit met 4 vakken. In elk vak staat een kind en nadat de bal een keer in zijn vak heeft gestuiterd, speelt hij de bal naar een ander vak. Een hele duidelijke uitleg van het spel, vind je in dit filmpje.
Iedereen laten bewegen
Bovenstaande spellen zijn een succes, maar de kanttekening van beide spellen is dat de goede bewegers veel bewegen de rest van de klas ernaar staat te kijken. Dit kun je voorkomen, door voor de goede bewegers een handicap in te voeren. Een handicap maakt het spel voor de kinderen wat uitdagender en zo heeft iedereen evenveel kans op winst. Daarnaast is het altijd goed om meerdere speelvelden te creëren, zodat kinderen gewoon door kunnen spelen wanneer ze ‘uit’ zijn. Zo laat je ze niet wachten tot het volgende potje, maar zorg je voor continue beweging.
Kingen kun je wat moeilijker maken door te variëren in de grootte van de vakken. Hoe groter het vak, hoe makkelijk het spel. Daarnaast is een leuke toevoeging om in het midden een ‘blackbox’ te tekenen: hier mag de bal niet komen. De grootte van de black box varieert natuurlijk ook. Als laatste kun je op ongeveer 1 meter afstand van het vak van de King een kruisje zetten. Elke keer wanneer de King een bal heeft gespeeld, moet hij met zijn hand (of voet) het kruisje aanraken voor hij de volgende bal mag spelen.
Laat kinderen de bal altijd ‘met een boogje’ (onderhands) spelen, om te voorkomen dat er hard gesmasht wordt. Zo blijft het spel voor iedereen leuk. En om het draaien makkelijker te maken: in plaats van de letters k, i, n, g kun je ook gewoon de getallen 1, 2, 3 en het woord King gebruiken. Dan draai je van 1 naar 2, van 2 naar 3 en van 3 naar King.
Om het spel ‘Rondje om de tafel’ wat uitdagender te maken voor goede bewegers, zijn er best veel mogelijkheden. Kinderen die een potje gewonnen hebben, mogen de volgende ronde bijvoorbeeld alleen nog met hun hoofd, voet of andere hand de bal terugspelen (afhankelijk van de bal natuurlijk). Vraag kinderen zelf ook of zij nog ideeën hebben voor de winnaar, want zij zijn vaak veel creatiever dan wij zijn.
Veel plezier buiten. Betrek de kinderen bij je lessen en spellen, dan wordt het vast een succes!
Groepsvorming het jaar rond – maak van je klas een positieve groep
Verlang je naar een groep waarbij kinderen elkaar in hun waarde laten, respecteren, zelf problemen op kunnen lossen en bovenal zichzelf mogen en kunnen zijn? In deze online training nemen wij je een schooljaar lang aan de digitale hand mee om van jouw klas ieder jaar opnieuw een positieve groep te maken. Jet tweede jaar hou je toegang tot alle materialen en filmpjes, om ook je volgende groep weer goed te kunnen begeleiden. Al met al heb je dus 2 jaar lang plezier van je training!