Denksleutels Uitgelicht Deel 5

Door Chantal: In totaal zijn er 20 denksleutels die jou en je leerlingen veel lesplezier kunnen bieden. In dit laatste deel van de serie denksleutels uitgelicht, komen de laatste 4 denksleutels aan bod: De nadeel-sleutel, interpretatie-sleutel, verplicht verbonden-sleutel en anders dan anders sleutel.  Na deze blog hoop ik dat je genoeg inspiratie hebt om met alle denksleutels aan het werk te willen in de klas. Het zal een enorme verrijking bieden op allerlei momenten van de dag.

Nadeel-sleutel

denksleutels uitgelicht

Hoe fijn is het als je even heel negatief mag doen en alle nadelen van een alledaags voorwerp mag noemen. Hoe gek die nadelen ook zijn. Hoe vervelend je het bijvoorbeeld vindt dat je met een vork niet je soep kan eten. Of dat je een trui altijd over je hoofd aan moet doen. Met de nadeel-sleutel mag je alle nadelen noemen die in je opkomen, maar daarna is het natuurlijk wel de bedoeling om manieren te bedenken om deze nadelen op te heffen. Eerst even klagen, om vervolgens weer positief te eindigen. Het fijne van deze sleutel is dat je het bij alle alledaagse voorwerp kunt toepassen en dat het vaak ook concreet in de klas te laten zien is. Hoe leuk is het om bij het thema Nederland het over klompen te hebben en om dan ook even op klompen te mogen lopen. Hoe kun je namelijk nadelen oplossen als je geen ervaring hebt met het voorwerp?

Interpretatie-sleutel

Deze sleutel vraagt van jou als leerkracht wel wat fantasie en creativiteit. Bij deze sleutel ga je uit van een ongebruikelijke situatie. Dit kan natuurlijk verzonnen zijn, maar ook een bijzonder of grappig bericht dat je op social media hebt gezien of in de krant hebt gelezen. Er gebeuren genoeg ongebruikelijke situatie op de wereld die als start van deze denksleutel kunnen dienen, want hoe kan het dan dat deze situatie is ontstaan?

Voorbeelden:

  • Waarom zit er een slang in de wc?
  • Hoe komt het dat de clown huilt?
  • Er is een raket de ruimte in gelanceerd vanaf een passagiersvliegtuig.

Verplicht verbonden-sleutel

denksleutels uitgelicht

Ook bij deze sleutel is het leuk om concreet aan het werk te gaan. Om echt te proberen het probleem op te lossen met de materialen die je mag gebruiken. Bij de verplicht verbonden-sleutel probeer je een probleem op te lossen waarbij je alleen gebruik mag maken van een beperkt aantal materialen. Vaak ook materialen die je anders niet zo gebruiken. Hoe kun je namelijk een plant water geven door alleen gebruik te maken van een krant? 

Anders dan anders-sleutel

Deze sleutel lijkt wel op de verplicht verbonden-sleutel. Ook bij deze sleutel ga je aan de slag met hulpmiddelen die je anders niet zo gebruiken. De leerlingen gaan namelijk proberen een activiteit/opdracht uit te voeren zonder de gebruikelijke hulpmiddelen.

Voorbeelden:

  • Hoe ga je je tanden poetsen zonder tandenborstel?
  • Hoe kun je een plant water geven zonder gieter?
  • Hoe kook je je eten zonder pan?
  • Hoe voer je oorlog zonder wapens?

De denksleutels zijn een enorme verrijking voor je in de klas. Hoe meer je er mee werkt, hoe makkelijker het wordt om ze in te zetten en om ze zelf te bedenken. Er zullen er van de 20 altijd een aantal zijn die je makkelijk vindt om toe te passen dan anderen. Probeer jezelf uit te blijven dagen en zoveel mogelijk af te wisselen in de sleutels die je inzet. Kinderen in de bovenbouw zouden ze ook heel goed voor de onderbouw kunnen bedenken. Laat vooral je eigen fantasie de vrije loop en probeer weer outside the box te gaan denken.

De serie Denksleutels uitgelicht ronden we hiermee af. De eerdere blogs vind je hier.
Wil je meer leren over leerlingen met een ontwikkelingsvoorspong? Dan is de e-learning begaafdheid in de klas echt wat voor jou!

denksleutels uitgelicht
PIN dit idee voor later

Laat een reactie achter