Denksleutels in de spotlight – 1

In deze nieuwe serie worden alle Denksleutels een keer in de spotlight gezet

Door Chantal: In een vorig blog ben ik al ingegaan op het toepassen van denksleutels in de klas. In een komende reeks blogs met de titel Denksleutels in de spotlight – 1 wil ik steeds ingaan op enkele denksleutels en ze verder uitlichten. In dit blog zullen dat de: Wat als-sleutel, combinatie-sleutel, constructiesleutel en de alfabet-sleutel zijn.

In de klas

In mijn klas heb ik een schilderijlijst met daarin de denksleutels één voor één mooi tentoongesteld. Het maken van een sleutelbos is een andere manier om de denksleutels fysiek aanwezig te laten zijn in de klas. De denksleutel waar je mee aan de slag gaat, kun je dan pakken. Afhankelijk van de leeftijd van de groep, kun je ook letterlijk de sleutel gebruiken om je hersenen te openen om outside the box te denken.

Wat als-sleutel

De naam van de sleutel zegt het eigenlijk al. Je stelt de kinderen een vraag die begint met ‘Wat als…?’ De kinderen proberen dan bij deze vragen oorzaken en gevolgen te bedenken. Deze sleutel is goed te gebruiken als inleiding van een les of juist als afsluiting. Deze sleutel leent zich goed om hier met de kinderen over in gesprek te gaan middels een kringgesprek of in kleien groepjes. Voorbeelden:

  • Wat als morgen de zon niet op zou komen?
  • Wat als al het ijs van de Noordpool is gesmolten?
  • Wat als alle planten alleen nog maar rood zouden zijn?

Combinatiesleutel

denksleutels in de spotlight 1

Bij het gebruik van deze sleutel maak je gebruik van twee voorwerpen. De twee gekozen voorwerpen hebben op het oog helemaal niets met elkaar te maken. Je kunt de voorwerpen fysiek in de klas hebben, maar ook middels een plaatje de klas inhalen. De kinderen noemen van beide voorwerpen de eigenschappen. Deze sleutel is ook goed te gebruiken tijdens een kringgesprek of als onderdeel van je les (inleiding bijv).  Voorbeeld:

  • Het ene voorwerp is een knuffel dan kun je de kenmerken omschrijven als zacht, aaibaar, ogen, mond, poten, haren, etc.
  • Het andere voorwerp is een theedoos. Je kunt de kenmerken omschrijven als hard, hout, vakjes, etc.

Laat de kinderen dit combineren tot één voorwerp. Wat heb jij nu zelf bedacht na het lezen van dit voorbeeld?

Constructie-sleutel

Bij het gebruik van de constructiesleutel laat je de kinderen een bouwkundig probleem oplossen. Hier zijn ze wel beperkt in de hoeveel materiaal die ze daarvoor kunnen gebruiken. Deze sleutel is bij uitstek in te zetten in de bouwhoek of als les dat gekoppeld is aan een thema. Voorbeeld:

  • In de dierentuin zijn de dieren ontsnapt en de roofdieren moeten gescheiden worden van de prooidieren. Je mag hiervoor alleen wasknijpers en stokjes gebruiken.
  • De stoel van de juf is kapot en hierdoor moet ze in de kring op de grond zitten. Hoe kun je door alleen gebruik te maken van kranten en plakband dit probleem oplossen?

De kinderen kunnen dan experimenteren met de materialen, uitproberen wanneer materiaal sterker is. Een pagina uit de krant scheurt makkelijk, maar als je hem oprolt kun je iemand ermee optillen.

Alfabet-sleutel

De alfabet-sleutel is een mooie manier om bij een thema of les de voorkennis te activeren. De kinderen proberen bij alle letters van het alfabet een woord te bedenken dat past binnen het thema of onderwerp dat centraal staat. Het thema of onderwerp kun je zo groot of klein maken als je zelf kiest.

Onderwijswereld-PO biedt een ruim assortiment aan Denksleutels aan. Maar ook bij Chantal kunt u terecht voor meer informatie over de Denksleutels: info@hoogbegaafdheidbijkinderen.nl

PIN deze post!

Laat een reactie achter