Activerende werkvorm

Door Amber: een activerende werkvorm gebruiken, dat kost toch veel te veel tijd aan voorbereiding en uitvoering? En wanneer moeten ze dan die bladzijde uit het werkboek inhalen? Allemaal vragen die misschien door jouw hoofd spoken als je denkt aan een toepassen van een activerende werkvorm. Niet omdat het moeilijk is, durven wij niet, maar omdat wij niet durven is het moeilijk.  

Dit moet je weten

Uit onderzoek blijkt dat een activerende werkvorm het (leer)plezier vergroot en bijdraagt aan een betere verwerking en meer verdieping. Activerende werkvormen zijn met verschillende doelen in te zetten. Bijvoorbeeld als starter, energizer, om de voorkennis te activeren, om de stof te verwerken, om de stof te automatiseren of om te checken wat er geleerd is. Genoeg keuzemogelijkheid dus.

Een activerende werkvorm hoeft niet altijd spectaculair en groot te zijn. Het kan ook makkelijk, simpel en even tussendoor. (van Dijk & van der Laan, 2006)

Ik kan het

Belangrijk is dat de werkvorm in de zone van naaste ontwikkeling ligt en dus niet té moeilijk is. Uitdagend én succeservaringen opdoen zijn de perfecte combinatie. (Klamer-Hoogma, 2012)

Als ik een activerende werkvorm inzet met als doel het inoefenen van de stof, kies ik ervoor om kinderen zelfstandig aan het werk te laten gaan. Hierdoor heb ik tijd voor 1 op 1 hulp, aanmoediging én kan ik genieten vanaf een afstandje. Werkvormen die mijn klas en ik echt tof vinden zijn: een estafette buiten, level-up of het waslijndictee van Teach&Cher.

Nu even praktisch

Voordat ik actief met de kinderen aan de slag ga, spreek ik mijn verwachtingen uit en vertel ik binnen welke regels er gewerkt mag worden. Doordat ik vaker gebruik maak van activerende werkvormen, weten de kinderen welke regels er bij deze activiteiten gelden.

Eén van mijn favoriete simpele en toch activerende werkvorm is ‘mix en zoek’. Deze werkvorm pas ik toe bij woordenschat of automatiseren. Op het ene kaartje staat bijvoorbeeld het woord en op het andere kaartje de betekenis. Elke leerling krijgt een kaartje en dan zoeken ze het kaartje dat bij hem/haar past. Aan het einde bespreek ik de antwoorden kort en speel ik het spel nog een keer. Simpel, leuk, actief en met hoge betrokkenheid.

Een voordeel van activerende werkvormen is het zien van blije en lachende kinderen. Reacties die ik regelmatig te horen krijg zijn: ‘’ik krijg motivatie van deze spelletjes.’’ en ‘’nu vind ik leren wel leuk.’’ Blije kinderen en dus ook blije leerkracht.

Activerende werkvormen
Pin dit bericht voor later

Laat een reactie achter