Tijdvakken kwartetspel
Enkele weken geleden bracht De Kwartetwinkel een nieuw kwartet uit: Het tijdvakken kwartetspel. Superleuk dat ik een exemplaar opgestuurd kreeg om met een kritische blik naar te kijken. En minstens zo leuk is dat we ook een winactie voor je hebben.
Kwartet
Hmm, zul je misschien denken, wat leer ik nu van een kwartetspel? Wanneer je 1 kaart hebt, kun je al zien welke andere 3 je nodig hebt. Op welke manier is dat nu leerzaam?
Een kwartet kun je op verschillende manieren inzetten. Je kunt je leerlingen spelenderwijs kennis laten maken met nieuwe informatie. Je kunt het spel inzetten om te checken of de leerlingen bepaalde informatie beheersen, je kunt het inzetten om ze uit te dagen tot verder onderzoek. De mogelijkheden zijn breed! Gelukkig hebben ze dat bij de Kwartetwinkel ook doorgehad. Via de website kun je een gratis, aanvullend document downloaden met verdiepende opdrachten en informatie. Daarnaast tref je er 8 activerende werkvormen aan, waar je direct mee aan de slag kunt! Voor de 10 tijdvakken van het kwartet, betaal je net iets minder dan een tientje via de website van de Kwartetwinkel.
De tien tijdvakken…
…en de bijbehorende kenmerkende aspecten. Een van de bijlagen in de download bevat een overzicht van de 49 kenmerkende aspecten van de 10 tijdvakken. Je kunt per tijdvak iets meer aanvullende informatie vinden. Wanneer je de kinderen echt op onderzoek wilt laten gaan, zie dan ook het kopje over aanvullend leesmateriaal.
8 Activerende werkvormen
De verschillende werkvormen die je aangeboden worden, hebben een doordachte opbouw. Van energizers om je te activeren om aan dit onderwerp te beginnen, via werkvormen om de voorkennis te activeren, naar de meer inhoudelijke opdrachten. Hierbij kun je denken aan onderzoeken en presentaties, zelf een kwartet maken*, en verkiezingen voor de belangrijkste historische persoon. Als afsluiting wordt je een bepaalde debatvorm aangeboden. Al met al voor iedereen, en voor ieder moment een werkvorm op maat. De leerkracht hoeft in dit geval dus niet het wiel zelf nog uit te vinden, en dat is best fijn!
De canon van Nederland
Vrijwel alle werkvormen vragen om extra materialen om informatie in op te kunnen zoeken. Omdat de ondertitel van het Tijdvakken Kwartetspel ‘100% schermvrij’ is, raden we je met alle plezier een paar zeer goede boeken aan waarin je de kinderen hun informatie op kunt laten zoeken. Zo kun je ook in je verwerking 100% schermvrij blijven!
- De Canon van Nederland is geschreven door de historicus Roelof Bouwman. Aan de hand van personen, teksten, kunstwerken en voorwerpen uit de geschiedenis van Nederland, onthult zicht de ontwikkeling van ons land door de jaren heen.
- De canon van Nederland voor kinderen is pietsie makkelijker geschreven door universiteitshoogleraar Frits Oostrom. Inhoudelijk gelijk aan de eerder genoemde canon, maar net wat meer geschikt voor een groep 5/6.
- Lang geleden van Arend van Dam en Alex de Wolf bevat 50 voorleesverhalen, die voor de groepen 5 tot en met 8 ook prima zelf te lezen zijn, en bovendien prima geschikt zijn als basis voor je lessen Close Reading.
Zie de links onderaan dit bericht om nog meer te lezen over de betreffende titels.
Winnen?
Wanneer je zelf ook wel zin hebt in een Tijdvakken Kwartetspel voor in je klas, laat dan een bericht achter onder deze blog, of op Facebook. Reageren kan tot en met zaterdag 23 november, 23.59 uur. Zondag 24 november maken we via deze website de winnaar bekend.
Wil je het spel, of een tof ander spel, direct bestellen, dan raden we je van harte ons partnerprogramma met Bol.com aan. Geeft ons een kleine commissie, terwijl het jou niks extra’s kost.
De winnaar…
…had gereageerd via de pagina van Onderwijswereld-PO en is: Esther Weijters. Esther (leuk, een naamgenoot!), wil je me je adresgegevens mailen, zodat de Kwartetwinkel je een exemplaar toe kan sturen?
Niet gewonnen? Doe jezelf en je klas het kwartet kado voor Sinterklaas!
Ik wil dit spel erg graag winnen. Het zou een mooie aanvulling zijn op de bovenstaande boeken die ik al in de klas gebruik.
No more saaie geschiedenislessen??.
Wauw wat een leuk spel. Die zou ik enorm graag winnen. Nu al veel ideeën hoe ik dat kan inzetten bij ons thematische cool onderwijs in groep 7/8. Kan ik mooie onderzoeksopdrachten bij bedenken.
Groetjes Marieke
Oh, die wil ik heel graag winnen. Een super leuke manier om de kinderen op school te laten zien dat geschiedenis niet saai is maar super leuk.
Ik vind het vooral heel leuk voor de zwakke lezers en dyslectische kinderen. Niet te veel tekst en toch geschiedenis informatie!!
Heel leuk, ons volgende thema is tijdreizigers. Lijkt me heel leuk om dit spel daarin te kunnen verwerken!
Dat lijkt me een superleuk spel voor in het spelletjes circuit in onze groep 8. Die zou ik graag winnen!
wat een leuke manier om met geschiedenis bezig te gaan! past perfect bij de verschillende manieren van spelend leren die we zoeken voor de bovenbouw. En met de extra werkvormen kun je het op meer manieren vormgeven.
Hoi,
Het lijkt me erg leuk en uitdagend om met dit kwartet aan de slag te kunnen.
Super leuk spel voor mijn groep 7! Heb zelf al meerdere spellen ontwikkeld en het is dus fijn om deze te winnen. Ik weet zeker dat mijn klas hier heerlijk mee aan de slag kan gaan!
lijkt me erg gaaf te spelen in mijn groep 6!
Wauw super gaaf! Dit zou mijn geschiedenislessen perfect aanvullen!
Liefs,
Romee
Ik zou hem heel graag gebruiken voor mijn lessen!
Dit zou een leerzame en leuke aanvulling zijn op ons thematisch onderwijs in de bovenbouw van ’t Vossenhol. Wij werken groepsdoorbrekend in een tweejarig cyclus aan OJW. In elk thema zit een van de 21e eeuwse vaardigheden verweven. Dit hadden we voor de vakantie goed in kunnen zetten bij het thema ‘Burgerschap’ en op het moment bij thema ‘Helden’. Mooi!
Door veel uitval op school hebben m’n kinderen een achterstand in geschiedenis. Zou dit graag voor ze willen winnen zodat ze spelenderwijs zoveel mogelijk leren.
Als pabo-student lijkt mij dit super interessant om toe te passen in mijn (stage)klassen! Zelf ben ik een groot fan van activerende werkvormen en spelenderwijs leren. Daarom zou ik het erg leuk vinden om dit kwartetspel toe te voegen aan mijn collectie ?
Super leuk om spelend bezig te zijn met geschiedenis en feitjes! Zou mijn groep 4/5/6 onwijs tof vinden als aanvulling bij onze thema’s.
Super leuk voor ons schoolbrede project !!
Mirjam
Dit zou fantastisch zijn voor mijn groep en voor mezelf aangezien ik de vakprofilering Geschiedenis aan het volgen ben. Zou keurig passen in ons onderwijsconcept als vervolgwerk en leuk voor tussendoor!
Oh wat een gave Actie! Mijn groep smult van alles wat met de geschiedenis te maken heeft. De lessen werken we uit in grote projecten waar we taal en begrijpend lezen in verweven. Dit zou een super aanvulling zijn zeg!
Wij doen binnenkort een heel thema inclusief tentoonstelling voor de ouders “vroeger en nu”. Daar past dit kwartetspel helemaal bij! Super tof om te winnen dus!!!!!
Mijn kinderen vragen wel eens: mama/ juf, was er vroeger al een telefoon? En een televisie? En een auto?
Mijn reactie: “hoe veel vroeger dan?”
Ze hebben vaak nog geen idee! Heerijk om daar middels een spel mee aan de slag te gaan!
Geweldig, maak geschiedenis weer levendig en speels en minder saai voor kinderen. Een goede aanvulling voor in mijn klas.
Omdat niet alleen de kinderen ervan zullen leren, maar ook deze juf ?.
Ontzettend leuk voor de bovenbouw. Het sluit goed aan bij ons huidige thema waarbij kinderen een stopmotion maken over een canon a.d.h.v. de verhalen uit het boek ‘Lang geleden’.
Super tof! Heel graag!
Mooie aanvulling op de lessen; spelenderwijs herhalen!
Heel erg leuk om de wereld van nu te begrijpen moet je terug gaan in de tijd.
Binnenkort gaan wij een les ontwerpen voor studenten op de pabo HR (de beste Pabo van het westen van ons land) waarin ze geschiedenisspellen gaan spelen. Ik hoop dan dat de studenten dit vertalen naar hun praktijk. Het kwartet zou een super leuke aanvulling zijn.
Hans de Vries
Docent geschiedenis Pabo Hogeschool Rotterdam.
Supergaaf!
Ik zou het heel graag winnen voor onze bovenbouw op school. Wij zijn een jenaplan school in Arnhem en we werken nu sinds 2 jaar met de canonvenster in wo-projecten in een 3jarige cyclus, de BB collega’s zijn zo goed bezig te werken vanuit de doelen, dat ik ze graag zo’n leerzaam kwartet aanbied? Ben benieuwd!
Oh wat zou ik dit graag winnen. Kan ik ten eerste super gebruiken bij het invallen in bovenbouw groepen (en zo op verschillende scholen laten zien hoe leuk dit is) en ten tweede kan ik mijn eigen geschiedenis weer een beetje opkrikken en zo met mijn eigen zoon uit groep 7 goed blijven mee praten ?
Leuk spel voor de cursisten die Nederlands willen leren in ons buurthuis !
Mijn kinderen zijn gek op kwartetspelle zoals het weetjes kwartet van de diverse onderwerpen. Dit spel sluit mooi aan bij de collectie!
Zou ik graag winnen. Leuk voor mijn groep???
Dat lijkt mij een heel leuk kwartet! Wellicht dé manier om geschiedenis hier van haar saaie reputatie af te helpen.